Един телеком по пътя към бъдеще без електронни отпадъци
Секция: Технологии
02 Май 2025 10:33
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Един телеком по пътя към бъдеще без електронни отпадъци

Повече от 17 години Yettel насърчава потребителите да рециклират старите си устройства в полза на природата

/КРОСС/  Кой носи отговорност за бъдещето на планетата - държавата, бизнесът или хората? За повече от половината българи отговорът е „всички заедно". Според проучване на Yettel оценките за реално постигнатото от компаниите, но и очакванията към тях стават все по-сериозни. Признак, че бизнесът все повече се възприема като водещ и значим фактор в тази област.

Пример за такава отговорност е подходът на Yettel към един от най-сериозните екологични проблеми в телекомуникационния сектор - електронните отпадъци. Обявени за най-бързо нарастващия вид отпадък в света, те се генерират от милионите неправилно изхвърлени или складирани електрически устройства.

Борбата срещу този тип замърсяване е кауза на оператора вече повече от 17 години, а от 2022 г. присъства и с конкретен ангажимент в стратегията за устойчиво развитие - да „спаси" от попадане в природата на общо 127 000 кг електронно оборудване до 2028 г. За целта Yettel фокусира усилията си в две основни направления - удължаване на жизнения цикъл на устройствата и повишаване на осведомеността относно електронните отпадъци.

През 2024 г. компанията предотврати изхвърлянето на 46 855 килограма електронен отпадък - със 72% повече спрямо предходната година. Тези резултати включват събраната техника от пунктовете за електронен отпадък в магазините на оператора, оборудване, което компанията е извадила от употреба и е предала за рециклиране, както и устройства, ремонтирани в сервизния център на Yettel и върнати в употреба.

В скорошни проучвания на оператора се вижда тенденцията потребителите да използват смартфоните си по-дълго - всеки втори българин сменя мобилния си апарат на всеки 3 или повече години, а близо 1/3 ги държат в употреба, докато не спрат да работят. Промяната в поведението извежда на преден план нуждата от грижа за техниката не само при покупка, но и през целия ѝ жизнен цикъл.

В подкрепа на този тренд Yettel създава „Смартфон Вселена" - пакет от услуги, който предоставя на потребителите нужните инструменти да удължат живота на своите устройства. Експертната грижа обхваща ключови етапи - от покупката, през неговата защита и поддръжка, до рециклирането му и избора на ново.

Операторът инвестира в допълнителна година гаранционен срок за смартфоните, за да бъдат потребителите по-спокойни за любимите си устройства. Водеща роля затова има и сертифицираният сервизен център, който обслужва гаранционно и извънгаранционно най-популярните марки и модели смарт телефони, независимо откъде са закупени.

Последното попълнение във „вселената" на Yettel - „Смартфон диагностика", е още един начин, по който потребителите могат да удължат живота на телефона си. Услугата, достъпна в приложението, извършва диагностика на мобилното устройство чрез серия от тестове, които идентифицират както хардуерни, така и софтуерни проблеми. А навременното откриване на неизправности спестява нуждата от по-сериозни ремонти в бъдеще.

И все пак идва време, когато смарт устройствата излизат от употреба. Този момент е истинският крайъгълен камък в борбата срещу замърсяването с електронни отпадъци. Тук отново Yettel е близо до потребителите с готови решения за лесното им рециклиране. Пример за това е оборудването на всички търговски обекти - над 180 в цялата страна, с пунктове за изхвърляне на батерии, стари кабели и неработеща електроника.

В допълнение, програмата „Рециклирай и спести" дава реален стимул за потребителите: отстъпка при покупка на ново устройство срещу връщане на стар смартфон, таблет или смарт часовник за рециклиране, независимо от неговото състояние. Инициативата насърчава екологично отговорното потребление и дава възможност на клиентите да се сдобият с нови, модерни устройства на по-достъпни цени.

Мотивирани от желанието си да намалят замърсяването на околната среда, но и от опцията за допълнителни финансови стимули, близо 84% от хората, които са предали за рециклиране стара техника, посочват, че са се възползвали от отстъпка за бъдеща покупка. Данните са от изследване на Yettel за навиците и тенденциите при използването на мобилните технологии.

Едновременно с всичко, описано дотук, е в ход и образователната мисия на оператора. Но вместо да говори за устойчивостта и кръговата икономика със сухи данни и теория, Yettel избира да вложи креативност при поднасянето на информацията. Малките новинари от „Зелената емисия" учат възрастните как да използват технологиите по най-щадящия за природата начин. Във видеата децата споделят факти за негативния отпечатък върху околната среда, но и предлагат решения, показвайки какви малки промени може да направи човек, за да даде своя принос за подобряване на голямата картина.

С помощта на изкуството темата докосва хиляди хора и чрез интерактивната инсталация "РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel". Тя посещава различни локации, като през 2024 г. събра над 1300 кг електронни отпадъци, докато разказва за пътя на устройствата и нуждата от правилно третиране на непотребната техника. До 31 май триметровият куб посреща жителите на Благоевград с любопитни факти за електрониката, която използваме ежедневно, събрани в т.нар. „Музей на електронните отпадъци". Посетителите могат също да предават за рециклиране излязло от употреба оборудване - като мобилни телефони, зарядни, слушалки, кабели и други малки електроуреди, вместо да я складират или изхвърлят неправилно с общия отпадък.

Отговорното използване на технологиите е важна тема за Yettel, заради което операторът прилага цялостен подход - от продуктите и услугите, през комуникацията с клиентите и създаването на подходящи условия за действия от страна на потребителите. За да не останат призивите само добро намерение, операторът превръща устойчивостта в преживяване - с практични решения, ангажиращо съдържание и възможности за реално участие. Така зеленият сценарий става част от ежедневието на все повече хора.