Защо не може да лети първия български изтребител F-16
Секция: Интервюта
02 Май 2025 12:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Защо не може да лети първия български изтребител F-16

/КРОСС/ Страната ни получи нов F-16, но той не лети. Не е счупен, но е засечено отклонение в една от системите. За настройка ли става въпрос? От вчера в социалните мрежи текат въпроси, дали някой се е опитвал да копира нелегално софтуера му и той да е блокирал?

Случаят стана и повод за размяна на реплики между лидера на ГЕРБ Бойко Борисов и президента Румен Радев.

„Какъв е проблемът могат да кажат само хората от ВВС", заяви Димитър Ставрев, военен експерт, авиожурналист от списание „Криле". Според него нещата сега трябва да се разделят на две.

„Самолетът е много хубав. Но България сключи порочен договор за неговата доставка. Той беше сключен политически. Едни хора 2 години до завършване на мандата накупиха 8 самолета", заяви Ставрев. Запитан дали това удря по експлоатацията и техническите възможности, той заяви, че да и то пряко.

„НС беше гласувало цена от 1,5 милиарда за новия изтребител, което беше на много стари пазарни проучвания от 2015 г., а договорът беше сключен през 2019 г. Във военната сфера винаги има инфлация 5% априори", каза Ставрев.

„Предложението на „Грипен" беше за по-малка цена за 10 самолета и с много по-добър логистичен пакет. Когато пристигна американското предложение, за да се получи политически приемлива цена, започнаха да се орязват неща - логистичния пакет, срокът за доставка на резервни части, оръжейният пакет", каза Ставрев. „С първите 8 самолета бяха купени 12 ракети, тоест по ракета и половина на самолет", продължи той.

„Сега призовавам политиците да оставят професионалистите от ВВС да си свършат работата. Политиците се намесиха в договора, видяхме резултата. Нека сега професионалистите от ВВС да си свършат работата, за да осигурят безопасна експлоатация", каза Ставрев.

Логистичният пакет може да се увеличи, но всичко е въпрос на пари, обясни експертът. „Във военната сфера цената за придобиване е 1/3 от сумата, останалите 2/3 са за поддръжката в следващите години", изчислява журналистът.

Той каза още, че имаме 2 години гаранционна поддръжка.

Нова телевизия, „Здравей, България"