Стартира националната кампания за здравословно хранене „Здраве с нашия вкус“
Секция: Здраве
08 Май 2025 22:07
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Стартира националната кампания за здравословно хранене „Здраве с нашия вкус“

/КРОСС/ - Всяко седмо българче или 12,8% от децата между 5 и 19 години са със затлъстяване

- България е на предпоследно място сред държавите членки на ЕС по показателя ежедневна консумация на плодове и зеленчуци, показват данни на НЦОЗА, предоставени за инициативата

- Изследвания издават дефицити и метаболитни проблеми

- Посланици на кампанията са шампионите Лора Христова и Радослав Янков

Стартира националната кампания „Здраве с нашия вкус", която поставя във фокуса на общественото внимание здравословното хранене. Целта й е да подобри здравната и хранителната култури на българите, както и информираността за превенцията на сериозни заболявания сред населението ни, причинени от вредни храни и навици. Кампанията се организира от Лаборатория „Рамус" в партньорство с Националната браншова камара „Плодове и зеленчуци" като стартът й е в навечерието на Европейската седмица по обществено здраве, която тази година е от 12 до 16 май.

Затлъстяване се установява при всяко седмо българче или при 12,8% от децата между 5 и 19 години (съответно 15,6% при момчетата и 10,5% при момичетата). А честотата на затлъстяването при населението от 19 до 75+ години е 21,4% или всеки пети (при мъжете - 23,2%, а при жените - 20%) като преобладават леките степени на затлъстяване. Проблемът се увеличава значително с възрастта (4,5 пъти при мъжете и 2,5 пъти при жените). Най-висока е честота при възрастовата група 60-74 години (при мъжете 30,8% и при жените 29,3%).

Това показва Националното проучване на факторите на риска за здравето сред населението в Република България през 2020 г., проведено от Националния център по обществено здраве и анализи (НЦОЗА) в рамките на Националната програма за превенция на хроничните незаразни болести. Данните са специално предоставени от НЦОЗА на Лаборатория „Рамус" за националната кампания „Здраве с нашия вкус". Статистиката сочи още, че България е на предпоследно място сред държавите членки на ЕС по показателя ежедневна консумация на 5 порции плодове и зеленчуци сред хората над 15-годишна възраст. След нас е само Румъния.

Кампанията „Здраве с нашия вкус" поставя акцент върху консумацията на български плодове и зеленчуци, оказващи положително въздействие върху здравето на нацията ни. В този контекст водещи специалисти ще разкрият в поредица от информационни материали връзката между здравето на българите и родните плодове и зеленчуци. Лекари ще посочат какво още е препоръчително да поставяме на трапезата, каква да е физическата ни активност и кои важни показатели за здравето да следим.

Продължителността на инициативата е шест месеца като в този период във всички филиали на Лаборатория „Рамус" в страната ще се извършват специални пакети от изследвания, чрез които могат да бъдат установени проблеми или дефицити, причинени от нездравословното хранене.

Посланици на кампанията „Здраве с нашия вкус" са Лора Христова, медалистка от европейски първенства по биатлон за девойки и носителка на световни титли по летен биатлон за девойки, и Радослав Янков, най-добрият български сноубордист, носител на големия Кристален глобус в паралелните дисциплини през 2016 г. за FIS и носител на малкия Кристален глобус през 2017 г. в паралелния гигантски слалом за FIS. Янков има постигнати също 12 подиума, от които 4 победи за Световната купа по сноуборд, участник е и в три Олимпиади. Двамата са категорични, че здравето е първият връх, който трябва да се покори преди световните класирания. А до него се стига с добра храна, профилактични изследвания и спорт.

В хода на националната кампания „Здраве с нашия вкус" ще се проведат събития, посветени на здравословното хранене.