Обявиха номинациите за кампанията “Хижа на годината” 2025 на официално събитие в Дом на киното снощи
Секция: Туризъм
16 Май 2025 15:42
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Обявиха номинациите за кампанията “Хижа на годината” 2025 на официално събитие в Дом на киното снощи Гласуването вече е активно на сайта Huts.360mag.bg

/КРОСС/ С официално събитие снощи, 15 май,  в столичния "Дом на киното" бе даден стартът на кампанията "Хижа на годината" 2025. За трета поредна година тази значима инициатива, посветена на българските планини и хората, които ги обитават и обичат, се реализира от 360mag.bg и Български туристически съюз. Гласуването вече е активно на сайта huts.360mag.bg и ще продължи до 30 септември. 

Присъстващите на събитието бяха сред първите, научили номинираните в кампанията и насладили на музикалната селекция на DJ Ihou.  Гостите на откриването разгледаха и изложбата на Yettel, събрала едни от най-добрите анимации от дигиталното приложение за събиране на печати от движението "100 национални туристически обекта" на Български туристически съюз.

Началото на тазгодишното издание на "Хижа на годината" идва с още по-силен заряд, повече възможности за реална подкрепа и още по-ясна мисия - да бъдат отличени най-добрите хижи и заслони в страната, но и да се подаде ръка на онези, които се нуждаят от подобрение и популяризиране.

През 2025 г. всички запалени планинари ще могат да се включат в гласуването и да дадат своя глас за любимите си хижи и заслони в следните седем категории:

 

  1. Най-добра хижа/заслон, обслужвана без МПС (Devin) 

  2. Най-добра хижа/заслон, обслужвана с високопроходим автомобил или лифт

  3. Най-добра хижа/заслон, обслужвана с лек автомобил (Subaru) 

  4. Най-добър заслон, нестопанисван на място

  5. Хижа/заслон с най-добра кухня

  6. Хижа/заслон с най-природосъобразни практики (Photomate) 

  7. Най-чиста и спретната хижа/заслон (Kаrcher)

 

И през 2025 г. кампанията остава вярна на своя ангажимент - да бъде не просто конкурс, а реален двигател на промяна в българските планини. Освен възможността да подкрепят любимите си хижи в конкурсната програма, любителите на планините ще имат и активна роля в подпомагането на онези обекти, които се нуждаят най-много от подкрепа - чрез гласуване за хижи и заслони, номинирани за инфраструктурни подобрения под формата на целеви грантове. Гласуването в тази част от инициативата е пряк начин туристите да участват в обновяването на планинската база в България, като дадат гласа си за онези места, които имат потенциал, но и реална нужда от помощ.

През 2025 г. грантовите програми, по които ще е отворено гласуването за най-достойната за подкрепа хижа или заслон, са:

  • Велохижите със SiteGround 

  • Уютна хижа с Матраци ТЕД

  • Подновяване на маркировки и облагородяване с БТС и Kaufland

  • Енергиен запас за хижи с Photomate 

  • Цветни хижи и заслони с Оргахим.

 

Тази година ще бъде поставен специален акцент върху образователната роля на инициативата "Хижа на годината":  стремежът е не само към отличаване и подкрепа на добрите примери, но и към повишаване на културата на туристите в планината. С помощта на вдъхновяващи партньорски кампании, "Хижа на годината" 2025 цели да насърчи по-осъзнатото, отговорно и грижовно отношение към планинската среда.

Сред новите образователни инициативи се открояват:

  • "Влез в кръга на Девин - Заедно за по-чисти хижи и планини" - мотивиращо послание за намаляване на пластмасовото замърсяване чрез преизползване и рециклиране;
    - "Подай ръка на билките" - програма на Биопрограма, която приканва към опазване на дивите билки и разбиране на техните екосистеми;
    - "Почисти себе си и след себе си" - образователна акция на Kärcher, фокусирана върху личната хигиена и грижата за хижите като общ дом;
    - "Опознаваме скритите хижи със Subaru" - комуникационна инициатива за създаване на информационни материали, популяризиращи слабо познати, но ценни хижи и заслони сред масовата публика.

Тези кампании, съпътстващи основния конкурс, ще бъдат развивани паралелно с гласуването като допълнят "Хижа на годината" със съдържание, което вдъхновява, възпитава и ангажира всеки, който обича планината.

Централна част от предвидените активности в програмата на кампанията тази година ще бъде и традиционната годишна конференция с образователен характер "Хижа на годината", насочена към хижари и туристически дружества. Тя ще се проведе на 28 и 29 май на територията на Национален пещерен дом край Карлуково.

 

Неразделна част от кампания "Хижа на годината" са нейните партньори, благодарение на които всяка година се надгражда устойчивата промяна в планината - чрез реална подкрепа, ангажираност и споделени ценности. Това са:

 

Номиниращи организации:
Планини и хора - асоциация на планинските водачи в България, Асоциация на парковете в България, Сдружение за дива природа "Балкани", Български планинарски съюз, Българска асоциация ски свободен и екстремен стил, Българска маунтин байк асоциация, велосипедният портал Mtb-bg.com Екологично сдружение "За Земята", ТВ/видео поредица "Разказите на хижаря", Българска асоциация за алтернативен туризъм, Планинска спасителна служба, коалиция "За да остане природа в България".

 

Бизнес партньори:

SiteGround, Subaru, Photomate, Karcher, Devin, Матраци TED, Биопрограма, Оргахим, Пиринско, Yettel.