Креативност с кауза: ПромениКартинката през погледа на студенти от НАТФИЗ в нова серия вдъхновяващи видеа
Секция: БЪЛГАРИЯ
21 Май 2025 14:50
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Креативност с кауза: ПромениКартинката през погледа на студенти от НАТФИЗ в нова серия вдъхновяващи видеа

/КРОСС/   Креативните кратки филми, посветени на каузата за опазване на околната среда от замърсяване с неправилно изхвърлени цигарени фасове и други отпадъци, бяха представени на специално събитие в София

Информационната кампания на Филип Морис България ПромениКартинката за четвърта поредна година продължава успешното си партньорство с НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов". Като част от сътрудничеството на специално събитие в София бе представена новата серия от въздействащи видеа на студенти от факултет „Екранни изкуства" в академията, вдъхновени от каузата на ПромениКартинката за по-чисти градове и природа. Миналогодишните видео творби на техни колеги събраха над половин милион гледания в ТикТок само за няколко дни и бяха излъчени на близо 20 арт фестивали в цялата страна, а новите креативни кратки филми вече предизвикват фурор от положителни отзиви.

Събитието срещна на едно място представители на културния сектор, партньори на инициативата, медии и съмишленици на каузата, за да разкажат как отговорното поведение, изкуството и културата могат да бъдат двигатели на устойчива промяна.

Седем екипа от студенти във втори курс по режисура, операторско майсторство, драматургия, монтаж, звук, сценарий и продуцентство представиха по провокативен и въздействащ начин своя поглед как да „променим картинката", като отправят апел за социално отговорно поведение и опазване на околната среда. Всяко видео е глас за промяна, визуален призив към по-чиста и осъзната среда.

ПромениКартинката събира изкуство, култура и кауза в името на по-чиста среда

 

Кампанията ПромениКартинката доказа още веднъж, че когато изкуството срещне ангажираността, се раждат идеи, които имат силата да променят света - стъпка по стъпка, кадър по кадър.

Новите видеа, създадени от седем студентски екипа под ръководството на преподаватели и режисьори от НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов" предизвикаха вълнение и размисъл. Всяко от тях носи уникален почерк и личен поглед към темата за замърсяването с неправилно изхвърлени фасове - проблем, често подценяван, но с мащабни последствия за околната среда. Студентите успяват да пречупят сериозната тема през творчески ракурси, да зададат въпроси и да отправят ясно послание - промяната започва от нас самите.

https://www.youtube.com/watch?v=NgBSPQRoFx8

Аплодисментите в залата не бяха само за техническото изпълнение, но и за куража, с който младите творци застават зад социалната и екологична кауза. Преподаватели от НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов", представители на Филип Морис България и посланици на кампанията споделиха емоцията си от видяното и подчертаха значението на тази колаборация като реален пример за синергия между образование, култура и корпоративна отговорност.

„Вече четири години доказваме, че партньорството ни е наистина успешно - то обединява всички млади хора в академията и е в полза на обществото ни. Това е една от онези ценни инициативи между образованието и бизнеса, които не само помагат на студентите да се реализират, но и ги изграждат като отговорни личности. Проектът е силна творческа провокация за тях. Всички поколения имат енергията и желанието да променят картинките - по свой начин, навсякъде по света. Посланието на ПромениКартинката е актуално за целия свят", подчерта доц. Росица Илиева, един от основните преподаватели по „Филмов и телевизионен монтаж" в катедра „Продукция и постпродукция" във факултет „Екранни изкуства" в НАТФИЗ.

Творбите на студентите вече са достъпни онлайн и носят енергия, която не просто информира, а възпитава, докосва, променя. Именно това прави изкуството толкова силно - способността му да събужда съвестта и да предизвиква действие, споделиха участниците.

 

„Всички знаят за „лошите момчета" на мотори, по които всички момичета са луди и които стават още по - готини, когато си хвърлят фаса на земята. Но в нашето видео ние променихме края, а с него и картинката", сподели младият сценарист и режисьор Тодор.

https://www.youtube.com/watch?v=aljDrpVUJk4

В специална дискусия за ролята на културата като проводник на социални и обществено значими кауза се включиха Деница Езекиева от Съюза на артистите в България (САБ) и арх. Явор Панев от фондация „Оптимистас" - партньори на ПромениКартинката. Те споделиха вдъхновяващи примери от последните си съвместни инициативи с кампанията. Сред тях - серия творчески работилници и дискусии със студенти от НАТФИЗ и НХА, организирани от САБ с подкрепата на ПромениКартинката, като част от календара на Националните награди ИКАР 2025. Гостите разказаха и за артистичната инсталация на кампанията, която беше представена по време на Фестивала на хумора и сатирата в Габрово.

 

 

„Радваме се, че през последната година нарастна  изключително броя на партньорите исъмишлениците на кампанията ПромениКартинката, активните хора, които желаят да бъдат част от нея, а все повече доброволци се включват в инициативите и почистващите  акции. „Пътуващата" изложба на ПромениКартинката продължава да се разраства и да посещава нови градове в страната и също да печели нови приятели и поддръжници на кампанията. Резултатите от проведено проучване в края на миналата година от GfK Consumer Panel Bulgaria показват, че има повишена чувствителност по темата за околната среда и замърсяването с цигарени филтри. Данните показват, че все повече  пълнолетни пушачи и потребители на тютюневи изделия започват да преосмислят поведението си и заявяват, че не са склонни да изхвърлят фасовете си по улиците, допълни Анелия Иванова, мениджър Връзки с обществеността във Филип Морис България. Това показва, че усилията ни по кампанията следва да продължат и имат смисъл за промяна на средата.

„Вече четвърта година ние виждаме ето такива млади хора - отговорни, вдъхновени, емоционални и социално ангажирани,  които ни карат да се изпълваме с възхищение и гордост. Те не просто създават изкуство - те създават промяна. И навсякъде в страната срещаме подкрепа и съпричастност от хората, които вярват, че дори една малка стъпка - една дума, един кадър, едно действие - може да промени картинката, допълни посланикът на кампанията Ива Екимова.

Кампанията ПромениКартинката, стартирала през 2021 г., продължава да насочва вниманието към значимия проблем със замърсяването на градската среда и природата с неправилно изхвърлени отпадъци. Със своите инициативи - включително видео проекти, доброволчески акции, пътуващи изложби и образователни събития - тя цели да информира, провокира размисъл и насърчава отговорно потребителско поведение и устойчиви навици в ежедневието на хората.

Устойчивост и отговорна трансформация

По време на събитието бяха споделени и акценти от последния Интегриран доклад на Филип Морис Интернешънъл със специален фокус върху темите за устойчивото развитие, отговорната трансформация и социалната ангажираност. Сред иновациите беше представен и предстоящ проект, чрез който използвани тютюневи филтри ще бъдат оползотворявани за производство на електрическа енергия - още една стъпка към намаляване на отпадъците след потребление.

„От 2021 г. сме ремонтирали и рециклирали близо 900 000 устройства на водещата бездимна алтернатива на компанията - само един от примерите как устойчивите практики могат да се превърнат в реални резултати. Предстои и старта на нов проект, чрез който ще превръщаме използвани тютюневи филтри в електрическа енергия. Целта ни е хората да свикнат да ги връщат - ние ще ги предаваме на нашия партньор Екосейф, който разполага със специализиран инсинератор. Там филтрите ще бъдат оползотворявани чрез изгаряне, а полученият ресурс ще се трансформира в енергия", разказа по време на събитието Диляна Якова, мениджър „Регулации и устойчиво развитие" във Филип Морис България.

Тя резюмира постигнатия напредък към бъдеще без дим в годишния доклад за устойчиво развитие на компанията. Филип Морис Интернешънъл е инвестирала до момента над 14 милиарда щатски долара в научната разработка, развитието и предлагането на бездимни алтернативи, потребителите им са близо 38,6 млн. души на 95 пазара. Нетните приходи на глобалната компания, които се формират от бездимни алтернативи за 2024 г., са 39% (в сравнение с 36.4% за 2023 г.)