Изкуственият интелект има място в образователния процес според ученици, родители и учители
Секция: Технологии
22 Май 2025 15:16
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Изкуственият интелект има място в образователния процес според ученици, родители и учители ARC Academy подготвя следващото поколение дигитални артисти, съчетавайки креативност и технологии

/КРОСС/ Близо ¾ от родителите са на мнение, че изкуственият интелект има място в образователния процес, а процентът при учителите достига 81%. Данните са от количествено изследване на ARC Academy, водеща образователна институция за креативни индустрии в България, съвместно с Blue Point. То се проведе през месец април 2025 на територията на България сред ученици, родители и учители, за да се изследват нагласите към изкуствения интелект (AI) и ролята му в образованието и бъдещите професии. Близо 70% от двете групите - на родителите и на учителите - посочват, че използването на изкуствен интелект в училищното образование ще подобри учебния процес. Проучването доказва, че изкуственият интелект не само променя начина, по който се учи, но и създава нови възможности за креативност и професионално развитие. 

Родителите инвестират в бъдещето на децата си чрез креативно образование

Родителите подкрепят новите технологии, когато са в полза за развитието на децата им. Над 80% заявяват, че биха инвестирали в обучение с творческа насоченост, интегриращо изкуствен интелект. Това е ясна индикация, че семействата вярват в силата на креативността, особено когато тя е подкрепена от технологични инструменти и адаптивна среда за учене.

„В ARC Academy вярваме, че творчеството е в основата на всяка иновация. През последните години се установихме като образователна институция, която подготвя младите таланти за успешна реализация в креативните индустрии. Нашите студенти не само усвояват технически умения, но и развиват креативно мислене, което е ключово за тяхното бъдеще. До момента над 80% от успешно завършилите в ARC започват своята кариера в гейм и креативните индустрии. ", коментира Милин Джалалиев, съосновател, ARC Academy

Почти ¾ от родителите и учителите вярват, че творческите професии ще се трансформират, за да работят в синергия с изкуствения интелект.

Поколение Z вижда изкуствения интелект като партньор и инструмент за творчество

Учениците припознават изкуствения интелект като инструмент за по-добро учене, като процентът достига 94%. Интересен момент се наблюдава именно при тях. Представителите  на т. нар. Поколение Z (родени между 1995 и 2012) категорично се обединяват около нуждата от създаване на правила за използването му в учебния процес. Стремежът към създаването на смислени правила, които да се уважат и спазват, е една много категорична и ярка характеристика за това поколение. Като причина може да се посочи създаването на предвидима и сигурна среда, която им позволява да се съсредоточат върху своите интереси. 

Поколението Z разглежда изкуствения интелект като естествен партньор в бъдещата си професионална реализация. Почти двама от всеки трима ученици вярват, че хората и изкуственият интелект ще работят съвместно в екип, като технологиите ще поемат рутинното, а хората ще се фокусират върху креативното и човешкото. 

Близо 70% от младежите споделят, че изкуственият интелект ги кара да се замислят за бъдещето на професиите и как да се подготвят за тях. Повечето от тях вярват, че ако са добри в това, което правят, той няма да ги измести, а напротив - ще отвори нови възможности. Половината ученици планират реализация в сфери, свързани с творчество, дизайн, писане или визуални медии.

"Технологиите като изкуствения интелект вече играят ключова роля в творческите професии и ние активно ги интегрираме в нашите програми. Това не само подготвя нашите студенти за новите реалности, но им дава увереността, че могат да използват тези технологии като съюзници в творческия процес", допълва Милин Джалалиев.

Уменията на бъдещето вече са в полезрението на учениците - те поставят на преден план креативността, гъвкавостта, критичното мислене и уменията за работа с нови технологии като ключови за успешна кариера през следващите 10-20 години.

Училището на бъдещето: дигитално, креативно, адаптивно

Изкуственият интелект променя работния процес и образованието, като хората все по-често прибягват до него като инструмент за по-добро изпълнение на задачи и намиране на информация. Малко над половината от родителите и учителите са на мнение, че изкуственият интелект ще промени обучението в положителна посока. 

Всеки четвърти учител все още не използва AI в подготовката си, но повечето от тях планират да започнат. В същото време, над половината преподаватели вече отчитат промяна в начина си на преподаване - те адаптират съдържанието и методите си, вдъхновени от възможностите, които изкуственият интелект предоставя. 

Учениците използват най-често изкуствения интелект за търсене на информация по учебните теми и за получаване на обяснения относно труден за тях материал. Родители и препорадватели се обединяват около мнението, че подходът подпомага учебния процес, но споделят безпокойство от възможността за объркване при учениците и заучаване на грешна информация. Техните основни притеснения са насочени към превръщането на ученето в пасивен процес, загубата на креативност и развиването на зависимост от технологиите. Тези опасения подчертават необходимостта от възпитание на критическо мислене и умения за самостоятелна оценка на информацията.

"В свят, в който технологиите се развиват със светкавична скорост, креативността и критичното мислене ще останат ключови умения. Те са в основата на истинската иновация и това, което ни прави уникални като хора - способността да мечтаем, да създаваме и да преоткриваме света около нас", обяснява Милин Джалалиев.

Като ключови фактори за образователната подготовката родителите посочват обучението по дигитална и технологична грамотност от ранна възраст, критичното мислене и практическите умения, за преподавателите това са критичното мислене, практическите умения и поемането на преобладаваща менторска роля за учениците. 

 

 

За ARC Academy:

ARC Academy предлага практически ориентирано обучение за креативните индустрии, като комбинира творчество, технически умения и менторство от професионалисти. Академията подготвя студентите си за кариери в направления като Concept Art, 3D Art, Game Design, и Visual Arts. С над 1000 успешно обучени таланти и практически фокусирани програми, ARC Academy създава новото поколение креативни професионалисти, готови да се адаптират към бързо променящия се свят на технологиите и креативността.