„Фантастични бъдеща“ на Александар Георгиев-Аце прекъсва линейната логика на времето и задава въпроса чие бъдеще живеем днес
Секция: КУЛТУРА
22 Май 2025 19:03
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
„Фантастични бъдеща“ на Александар Георгиев-Аце прекъсва линейната логика на времето и задава въпроса чие бъдеще живеем днес

/КРОСС/ Хореографът Александaр Георгиев-Аце представя своя нов танцов проект „Фантастични бъдеща" на 30 май от 21 ч. в Драматичен театър - Пловдив, премиера в рамките на One Dance Festival, и на 4 юни от 19:30 ч. в РЦСИ „Топлоцентрала" в София.

Хореографската работа успява да прекъсне линейната логика на времето и изследва носталгията към бъдещи моменти, които не са преживени, но по някакъв начин има копнеж към тях. Проектът разчита способността към промяна като кинетично състояние, в което преходът е и средство, и смисъл. Замислен е като движение през пейзажи, които променят индивидите, като ги оформят без да ги преобразяват. Фантастичните бъдеща са проекции на съвместно съществуване - хореографска медитация върху възможните бъдеща, създадени за повече от един или двама. 

Въпросът, който задава представлението, е чие бъдеще живеем днес. Александaр Георгиев поставя акцент върху възможните други бъдеща, които вижда като неортодоксални, неканонични и неокупаторски. Бъдеща, които празнуват удоволствието като политическа позиция, емоциите като сила и най-вече системи на съвместно съществуване, а не на подчинение. Носталгията по бъдещето е известна като „куиър носталгия", като куиър не се възприема като идентичност, а като политическа позиция, предполагаща динамики извън нормата с различен смисъл в различни контексти. 

Във „Фантастични бъдеща" Александaр Георгиев работи с цялото тяло - не само с лицето или с гърба. Публиката е разположена в кръг около изпълнителите, което променя начина, по който тялото комуникира. Промяната влияе на посоката на активиране и на възприемане на движението, като точно тази мултиперспективност е основен слой в хореографията.

„Мечтая за бъдеща, в които не се фиксираме върху идентичности, а върху системи, които празнуват множествеността. Искам да изграждаме общности чрез споделяне на знание, а не чрез капитализация на знанието. Мечтая за фантастични бъдеща, където удоволствието и възпроизводството не са в опозиция. 

В изкуството има много различни подходи - от активистки, образователни, еманципаторни, до медитативни. Вярвам, че не трябва да има една истина. Моето отношение се основава на романтизирането на тялото и неговата поетика, и представянето ѝ по достъпен начин за широка публика. Работя с теми като ануса (като политическа територия), с куиър политиките (като дефиниция за множественост), с емоциите (като друг приватизиран дискурс). Работя чрез въздействието на кинетиката - с предложения, които да разместват перспективи, да прекрояват йерархии и да предлагат това, което официалните институции често не могат да създадат.", добавя той. 

В своите перформативни практики Георгиев едновременно мисли от позицията и на изпълнител, и на зрител. Всяко движение е създадено с ясното намерение да предизвика афекти, да повлияе на настроенията и възприятията на публиката без непременно да разказва история. Той използва кинетики, които са достъпни, разпознаваеми и ритмични подобно на народните танци - повторяеми и заразни, за да позволят по-широко включване и съпреживяване.

"Фантастични бъдеща" е проект, копродуциран от български и испански партньори. Продукцията и хореографията са на Александар Георгиев, а в представлението заедно с него участват още и Дарио Барето Дамас, Катерина Варела и Мартин Лос Аркос. Копродуцент на "Фантастични бъдеща" е международният фестивал за съвременен танц One Dance Festival, като това е първото сътрудничество на Георгиев с форума. Копродуценти са също и РЦСИ "Топлоцентрала" и LAV-C - Лаборатория за живи изкуства и гражданство на Канарските острови. Проектът се финансира от Кабилдо де Тенерифе, ICDC - Канарски институт за културно развитие и Национален фонд „Култура". Музиката, сценографията и осветлението са специално създадени за проекта.

Билети за "Фантастични бъдеща" в Пловдив на 30 май: https://epaygo.bg/3066459540   

Билети за "Фантастични бъдеща" в София на 4 юни: https://payment.toplocentrala.bg/program/348 

 

Александар Георгиев е хореограф и артист, който от 2008 г. насам активно работи в полето на танца и хореографията. През 2011 г. Георгиев е отличен с наградата "Маргарита Арнаудова" за иновативна хореография. Автор е на 12 хореографски творби - наградената с "Икар" THE POWER OF S,  HEIDI, Thresholl (in process ‘'D''), Bareback, Welcome coming, Freshly baked theatre spaces, co-authorship with Snezana Georgieva, When you don't even care to doubt, CO-series, SCREENSAVER, SCREENSAVER POWER BALLADS, The Echoes of S, Atrás. Съавтор е на дуги 11 танцови представления, сред които наградената на фестивала Dance Interfaces творба  MOONLIGHT, създадена заедно с Dario Barreto Damas.            

Съосновател е на международния артистичен тим STEAM ROOM и инициатор на  проекта-институция ICC (Imaginative Choreographic Center). Регулярно си сътрудничи с LAV-C, Laboratorio de Artes Vivas y Ciudadanía de Canarias и е част от Lokomotiva - Center for New Initiatives in Arts и Culture (Северна Македония), Interimkultur (Швеция) и PiedeBase (Канарските острови).

Завършва бакалавърска програма по танцов театър в Нов български университет и магистър по хореография в DOCH в Стокхолм, Швеция. През годините е част от редица обучителни програми: NOMAD (2009), DanceWeb (2010/2017), 50 Days Fly Low and Passing Through (2010), SPAZIO (2012/2013) и Critical Practice made in YU program (3rd generation) (2016/2017).

Повече информация за Александар Георгиев може да намерите на: aleksandargeorgiev.com