/КРОСС/ Взаимоотношенията в бизнеса са също толкова важни, колкото и професионалните компетенции. Без способността за общуване дори и най-големият талант трудно може да бъде полезен и да расте. Така смятат гостите в епизод 13 на образователната поредица „Уменията на 21-ви век" на Лидл България. Те споделят професионални съвети как да изградим и поддържаме успешни взаимоотношения - в екипа, с колеги и ръководители, които не само оцеляват, но и процъфтяват във времена на предизвикателства и динамика.
Какво прави един екип устойчив - топлата атмосфера или ясните граници? Как комуникират интровертите, когато от тях се иска да водят, и кои са златните правила на ефективната комуникация? На тези и още въпроси отговарят двама доказани експерти - психотерапевтът Детелина Стаменова и икономистът Явор Янкулов.
Кои взаимоотношения наричаме устойчиви?
Устойчивите връзки са не просто хармонични отношения без противоречия. Напротив, специалистите смятат, че конфликтът всъщност може да донесе неочаквани позитиви и да надгради взаимоотношенията. Устойчиви са тези връзки, които издържат на промяна - на ролите, на обстоятелствата, на конфликтите. Според Явор Янкулов, експерт по организационен мениджмънт, това изисква не просто добра комуникация, но и общи ценности. Той подчертава, че добрите отношения непрекъснато се развиват и „се основават на споделените ценности и общите разбирания за добро и лошо, правилно и грешно". За психотерапевта Детелина Стаменова устойчивостта започва още в детството - от модела, който сме получили вкъщи. Според нея способността ни да общуваме се гради през първите две години, защото тогава получаваме първоначалните послания на средата.
Ясни отношения и емоционална интелигентност на работа
Гостите са единодушни: емоционалната интелигентност, умението да слушаме, да проявяваме асертивност, както и предвидимостта в поведението на лидерите на една организация са ключови за изграждането на стабилна работна среда. Колкото по-сигурно и последователно е поведението в компанията, толкова по-естествено се създават здрави и стабилни връзки. Ключова роля за това играе мениджмънтът. В компании, където „всичко зависи от настроението на шефа", се ражда повече напрежение, отколкото идеи. Целта на работодателите е да създадат среда, в която хората се чувстват сигурни и признати, и където правилата важат с еднаква сила както за висшия мениджмънт, така и за редовия служител. „Тогава много по-лесно бихме могли с личните си особености да се впишем, да знаем как да реагираме и къде е периметърът на нашите действия", казва Стаменова. Тази сигурност може да затвърди лоялността и да превърне организацията в място, където служителите развиват себе си като професионалисти, имат устойчиви взаимоотношения с другите и не на последно място - развиват самата компания.
Три правила за ефективна комуникация
Кой общува по-добре - екстровертът или интровертът?
Изненадващият отговор е: и двамата! Да, нито един от двата типа няма универсално предимство - всичко зависи от контекста и способността човек да използва силните си страни.
Повече за тези принципи и за това как се изгражда истински ефективен екип - вижте в новия епизод на видеокаста „Уменията на 21-ви век" на Lidl България - платформа за разговори по важни теми за личностното развитие и израстване.
За видеокаста „Уменията на 21-ви век"
Образователният видеокаст „Уменията на 21-ви век" е продължение на успешната вътрешна програма за обучения в лични, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Lidl. Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са двама експерти от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков. В разговори със специалисти в различни области те обсъждат актуални теми като медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.
За гостите:
Детелина Стаменова е психотерапевт, TEDx лектор, бивш главен редактор на Cosmopolitan България, автор на редица статии за личностно развитие и член на Дружеството на психолозите в България.
Явор Янкулов е доктор по икономика, доцент в УНСС и има над 20 години опит в управлението на екипи в български и мултинационални компании. Автор е на програми за обучения по мениджмънт, комуникации, управление на промяната, мотивация и управление на екипи.
За Лидл България:
Lidl е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа. Част e от немската Schwarz Gruppe и присъства в 31 държави. В България Lidl стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 137 магазина в 58 града и над 4000 служители. Предимствата на специфичния бизнес модел, широката гама продукти с оптимално съотношение качество-цена и въвеждането на редица иновативни практики и модели, наложиха Lidl в България като смарт дискаунтър, предлагащ високо качество на добра цена, и компания, която подхожда честно, отговорно, с мисъл и грижа за своите клиенти, служители и партньори.