Кои са златните правила на добрия екип?
Секция: ЛЮБОПИТНО
30 Май 2025 14:15
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кои са златните правила на добрия екип? Как да създадем устойчиви взаимоотношения на работното място - съвети от експерти в новия епизод на „Уменията на 21-век”

/КРОСС/   Взаимоотношенията в бизнеса са също толкова важни, колкото и професионалните компетенции. Без способността за общуване дори и най-големият талант трудно може да бъде полезен и да расте. Така смятат гостите в епизод 13 на образователната поредица „Уменията на 21-ви век" на Лидл България. Те споделят професионални съвети как да изградим и поддържаме успешни взаимоотношения - в екипа, с колеги и ръководители, които не само оцеляват, но и процъфтяват във времена на предизвикателства и динамика.

Какво прави един екип устойчив - топлата атмосфера или ясните граници? Как комуникират интровертите, когато от тях се иска да водят, и кои са златните правила на ефективната комуникация? На тези и още въпроси отговарят двама доказани експерти - психотерапевтът Детелина Стаменова и икономистът Явор Янкулов.  

Кои взаимоотношения наричаме устойчиви?

Устойчивите връзки са не просто хармонични отношения без противоречия. Напротив, специалистите смятат, че конфликтът всъщност може да донесе неочаквани позитиви и да надгради взаимоотношенията. Устойчиви са тези връзки, които издържат на промяна - на ролите, на обстоятелствата, на конфликтите. Според Явор Янкулов, експерт по организационен мениджмънт, това изисква не просто добра комуникация, но и общи ценности. Той подчертава, че добрите отношения непрекъснато се развиват и „се основават на споделените ценности и общите разбирания за добро и лошо, правилно и грешно". За психотерапевта Детелина Стаменова устойчивостта започва още в детството - от модела, който сме получили вкъщи. Според нея способността ни да общуваме се гради през първите две години, защото тогава получаваме първоначалните послания на средата.

Ясни отношения и емоционална интелигентност на работа

Гостите са единодушни: емоционалната интелигентност, умението да слушаме, да проявяваме асертивност, както и предвидимостта в поведението на лидерите на една организация са ключови за изграждането на стабилна работна среда. Колкото по-сигурно и последователно е поведението в компанията, толкова по-естествено се създават здрави и стабилни връзки. Ключова роля за това играе мениджмънтът. В компании, където „всичко зависи от настроението на шефа", се ражда повече напрежение, отколкото идеи. Целта на работодателите е да създадат среда, в която хората се чувстват сигурни и признати, и където правилата важат с еднаква сила както за висшия мениджмънт, така и за редовия служител. „Тогава много по-лесно бихме могли с личните си особености да се впишем, да знаем как да реагираме и къде е периметърът на нашите действия", казва Стаменова. Тази сигурност може да затвърди лоялността и да превърне организацията в място, където служителите развиват себе си като професионалисти, имат устойчиви взаимоотношения с другите и не на последно място - развиват самата компания.

 

 

Три правила за ефективна комуникация

  • Изслушване: това според Явор Янкулов е първото и най-важно умение. Много хора слушат не за да разберат, а „за да хванат паузата, в която да се вмъкнат и да кажат своето мнение". Истинското слушане е ангажираност, не реакция. Или както казва той: „не просто да мълчиш, докато чакаш да дойде твоят ред да говориш, а истински да чуеш какво казва другият".
  • Осъзната нужда от общуване: Детелина Стаменова предлага важна корекция в начина, по който разбираме комуникацията. Не е достатъчно да имаш какво да кажеш - трябва да знаеш защо го казваш и дали е необходимо: „Основно умение е това дали имаме нужда от конкретното общуване в момента." И допълва: „Комуникация не съществува, ако аз говоря, просто за си да кажа. Съществува, когато говоря така, че другият да ме разбере."
  • Обща цел и логика: връзките се градят по-лесно, когато хората знаят защо правят нещо и го правят последователно. Ефективната комуникация не е хаотичен обмен на реплики, а консенсус. Тя се нуждае от смисъл, структура и споделена посока. „Общуването трябва да бъде подчинено на някаква логика. Съществуването на по-големи идеи, около които сме обединени, спомага за комуникацията помежду ни", обяснява Стаменова.

Кой общува по-добре - екстровертът или интровертът?

Изненадващият отговор е: и двамата! Да, нито един от двата типа няма универсално предимство - всичко зависи от контекста и способността човек да използва силните си страни.

  • Интровертите се справят изключително добре в роли, които изискват изслушване, търпение и прецизност. Те все по-често заемат високи управленски позиции, включително и в търговията, където умението да разбираш нуждите на клиента е по-важно от сладкодумността. „Образът на търговеца, който може да продаде сняг на ескимоси, отдавна изчезна", шегува се Явор Янкулов.
  • Екстровертите имат естествена лекота в изграждането на контакти и динамични връзки, но често са по-уязвими към емоционално прегаряне. „Те живеят и се хранят от средата, но понякога прекаляват и след това им е трудно да останат сами със себе си", споделя Детелина Стаменова.
  • Познай себе си! Изводът е, че успешната комуникация не зависи от типа личност, а от способността й да използва силните си страни. Интровертите често са по-аналитични и търпеливи, докато екстровертите - по-убедителни, но важното е да познаваме себе си и да знаем как да адаптираме стила си към средата и ситуацията.

Повече за тези принципи и за това как се изгражда истински ефективен екип - вижте в новия епизод на видеокаста „Уменията на 21-ви век"  на Lidl България - платформа за разговори по важни теми за личностното развитие и израстване. 

 

За видеокаста „Уменията на 21-ви век"

Образователният видеокаст „Уменията на 21-ви век" е продължение на успешната вътрешна програма за обучения в лични, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Lidl.  Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са  двама експерти от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков. В разговори със специалисти в различни области  те обсъждат актуални теми като  медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.

 

За гостите:

Детелина Стаменова е психотерапевт, TEDx лектор, бивш главен редактор на Cosmopolitan България, автор на редица статии за личностно развитие и член на Дружеството на психолозите в България.

Явор Янкулов е доктор по икономика, доцент в УНСС и има над 20 години опит в управлението на екипи в български и мултинационални компании. Автор е на програми за обучения по мениджмънт, комуникации, управление на промяната, мотивация и управление на екипи.

За Лидл България:

Lidl е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа. Част e от немската Schwarz Gruppe и присъства в 31 държави. В България Lidl стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 137 магазина в 58 града и над 4000 служители. Предимствата на специфичния бизнес модел, широката гама продукти с оптимално съотношение качество-цена и въвеждането на редица иновативни практики и модели, наложиха Lidl в България като смарт дискаунтър, предлагащ високо качество на добра цена, и компания, която подхожда честно, отговорно, с мисъл и грижа за своите клиенти, служители и партньори.