Европейските министри на транспорта и съобщенията обсъдиха законодателни мерки за пътна безопасност и киберсигурност на Съвет на ЕС
Секция: СВЯТ
06 Юни 2025 17:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Европейските министри на транспорта и съобщенията обсъдиха законодателни мерки за пътна безопасност и  киберсигурност на Съвет на ЕС

/КРОСС/ България разглежда предложенията на Европейската комисия по Пакета за техническа изправност на превозните средства основно през перспективата на пътната безопасност и очаква този фокус да бъде запазен в бъдеще. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на заседание на Съвета на ЕС по транспорт, телекомуникации и енергетика, което се провежда в Люксембург.

„На национално ниво вече има план за действие с конкретни мерки за повишаване на пътната безопасност. Те са относими към засилване на контрола с технически и физически средства на пътя, както и извеждането на пътната безопасност като водеща при планиране, проектиране, изграждане на пътни обекти", каза Гроздан Караджов. „Приветстваме предложените разпоредби на ниво ЕС, както и постигането им чрез внедряването на нови технологии", посочи вицепремиерът Караджов. Той уточни, че с предвидената възможност за проследяване на километража на превозните средства, ще бъдат избегнати злоупотреби.

България призова за отговорен подход при обсъждането на промени в Директивата за масата и размерите на пътните превозни средства. „Като държава с интензивен транзитен трафик, България среща сериозни предизвикателства в поддръжката на своята инфраструктура. Зачестилите случаи на движение на претоварени превозни средства водят до нарастващи разходи за ремонти и поддръжка. Това следва да бъде отчетено при вземането на решения на европейско ниво", каза министър Караджов. Директивата беше обсъдена и по време на двустранна среща на вицепремиера Караджов с министъра на инфраструктурата и жилищната политика на Швеция Андреас Карлсон. По време на разговорите стана ясно, че държавите трябва да търсят балансиран подход, който да е приемлив за всички държави-членки.

Във връзка с очакваната натовареност на въздушния трафик през лято 2025, бе подчертана необходимостта от координация между всички участници в авиационната верига. Вицепремиерът Гроздан Караджов коментира ангажимента на България за гарантиране на безпроблемно движение във въздушното пространство през лятото. Националният доставчик на аеронавигационно обслужване е предвидил необходимия капацитет, така че полетите да се изпълняват без закъснения. За да се ограничат затруднения по летищата са започнати проверки на операторите и наземните обслужващи фирми за наличие на персонал, техника и гъвкава организация за обслужване.

В дебата относно финансирането на инфраструктурата след 2027 г., министър Караджов постави акцент върху значението на сигурността и реакцията при кризи чрез изглаждане на капацитет за военна мобилност. Беше изразена стратегическата важност за България на модернизацията на железопътните участъци по коридор VIII и изграждането на нов комбиниран мост над Дунав.

При обсъждането на темата за сателитната свързаност, в рамките на Съвет на министрите по „Телекомуникации", българската позиция бе, че този тип технологии често са единствена възможност за осигуряване на свързаност в труднодостъпни региони. Наред с това, те са ключови в управлението на кризи, гарантирането на сигурността и защитата на критичната инфраструктура. Гроздан Караджов призова за ефективно управление на радиочестотния спектър, за да има справедлив баланс между съществуващите и нововъзникващите технологии.