Станчо Тотов, „Непокорна България“: Само реална децентрализация ще спаси общините от пълна зависимост
Секция: Интервюта
08 Юни 2025 17:35
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Станчо Тотов, „Непокорна България“:  Само реална децентрализация ще спаси общините от пълна зависимост Едва 9 общини покриват местната дейност със собствени средства

/КРОСС/ Финансова децентрализация на общините в България - любима „дъвка" за политиците от 1996 г. насам. Любим „инструмент" за възпроизводство на „задкулисната държава". Добра идея, превърната в черна дупка за публични финанси, без резултати за местните общности.

От всичките 265 общини в България, за 2023 г., само 9 успяват да покрият местните си дейности изцяло със собствени средства. Това са общини с високи приходи от концесионни такси и туристически данък, както и общини с развита индустрия и високотехнологични отрасли.

За 2023 г., Общините Челопеч (5564 лв.), Чавдар (2612 лв.), Несебър (2419 лв.), Приморско (2218 лв.) и Мирково (2218 лв.) са с най-високи собствени приходи, на човек. На другия полюс, с най-ниски приходи, съотнесени към броя на населението в тях, са малки общини като Сатовча (136 лв.), Неделино (144 лв.) и Якимово (145 лв.). Средно за страната, през 2023 г. общините събират по 519 лв. собствени приходи на човек (близо до нивата за общините Бяла Слатина и Родопи), като в 67 общини показателят е по-висок.

Според анализи на ИПИ и други източници, редица малки общини имат по-малко от 10 % приход собствено финансиране спрямо разходите си, което ги прави практически на 100 % зависими от държавните трансфери. Тези общини функционират изцяло на базата на държавни субсидии и нямат практически никакъв ресурс от местно събиране.

20 общини (от общо 265) имат покритие на разходите за местни дейности със собствени приходи под 84 %, като 141 от тях дори с под 60 % покритие.

В 247 общини през 2024 г. е планирана изравнителна субсидия. За повечето от тези общини нейния размер е особено важен за кметовете, за да оправдаят пред избирателите си гласуваното доверие. А може би да оправдаят доверието на тези, с чиято политическа „подкрепа" са станали кметове? Изравнителната субсидия е един от най-успешните „инструменти" за установяване на зависимости и за възпроизводство на задкулисието. Тези общини стават още по-зависими от централния бюджет, съответно от управляващите. Стават заложници на дълбоката държава.

Такава връзка може да се потърси с един анализ на изборните нарушения, констатирани от Конституционния съд при изборите през октомври 2024 г. /Източник: Решения по дела №33/2024, №34/2024, №36/2024 на Конституционния съд./

Важни наблюдения:
1. Връзка с политическата принадлежност:
* В повечето случаи, изборните нарушения са констатирани в общини, където доминират ДПС или ГЕРБ - двете партии с най-голяма активност и електорално влияние.
* В общините с кметове от ДПС (Якоруда, Ардино, Кърджали, Крумовград) се констатират липса или загуба на хартиени бюлетини и протоколи.
* В общини с кметове от ГЕРБ (Гълъбово, Чирпан, Свиленград) преобладават нулеви или манипулирани протоколи, които не съответстват на реалния вот, заснет по видеонаблюдението.
2. Характер на нарушенията:
* Липса на хартиени бюлетини или загуба на книжа - силно повлиява на достоверността на резултатите, тъй като се нарушава възможността за проверка.
* Несъответствия между протоколи и видео наблюдение - показват възможна манипулация при отчитане на резултатите.
* Невярно попълнени протоколи - целят да прикрият реалния изборен резултат.
3. Географски и социален контекст:
* Общините с нарушения са предимно в югоизточна България (Кърджали, Ардино, Якоруда, Крумовград) и в райони с активна партийна конкуренция (Стара Загора, Свиленград, Гълъбово).
* В общини с етнически смесено население или по-силно изразена партийна мобилизация се срещат и най-сериозните изборни аномалии.

Целта на този анализ не е да се противопоставят жителите на бедни, срещу богати общини, а да се покаже, че въпреки трайно установени зависимости, по-висока избирателна активност сред образовани и заети избиратели, може да минимизира процента на тези зависимости. Това е и най-ефективният инструмент за преодоляването им.

В същото време, общините с най-много собствени приходи, като Столична (962,1 млн. лв.), Варна (208,6 млн. лв.), Пловдив (182,5 млн. лв.), Бургас (126,2 млн. лв.), Несебър с 67,5 млн. лв., представляват интерес за установяване на зависимости заради големия ресурс за „харчене".

Ние, от „Непокорна България" предлагаме следните решения за преодоляване на тези зависимости:
1. Реална, а не фиктивна и обременяваща общините децентрализация на местното самоуправление.
2. Политики за намаляване на регионалните неравенства, включително възможност за различни преференции и данъчни облекчения за инвестиции в слаборазвити общини.
3. Различни политики за младите хора, за да останат да живеят в слаборазвити общини.

Станчо Тотов е член на Изпълнителния съвет на „Непокорна България"