Зам.-министър Емилия Лазарова: Нашата образователна система е насочена предимно към заучаването на учебен материал – зазубрянето
Секция: Интервюта
12 Юни 2025 11:54
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Зам.-министър Емилия Лазарова: Нашата образователна система е насочена предимно към заучаването на учебен материал – зазубрянето Интервю за BTV „Тази сутрин"

/КРОСС/ Резултатите от матурите са ясни, както и резултатите от Националното външно оценяване на най-малките.

Средният резултат на задължителната матура по български език и литература тази година е „добър 4.27". Резултатът е много близък до миналогодишния - тогава зрелостниците изкараха средно „добър 4.32". 279 са зрелостниците с пълни шестици и на двете задължителни матури. 5697 са с оценка „слаб 2" по БЕЛ.

Какво показват тези резултати за подготовката в българската образователна система, в BTV „Тази сутрин" говори зам.-министърът на образованието Емилия Лазарова.

Спрямо обективни критерии и състоянието на системата ни, резултатът е добре. Във връзка с тези резултати, за които ние нямахме очаквания да бъдат много по-високи, защото системата не е реформирана, и сега тепърва виждаме колко много инициативи пое министерството в последните 3-4 месеца за промяна и по-активна трансформация, каза тя.

Вчера просветният министър Красимир Вълчев също обяви, че резултатите са очаквани, а образователната система има нужда от реформа.

Нашата система е насочена предимно към заучаването на учебен материал - зазубрянето. Както често използваме термина „култура на заучаване" - която е повсеместна. Това е култура в учителите, в учениците, включително и в голяма част от семействата. Важно им е децата да запомнят, да възпроизведат и да имат високи резултати, обясни още зам.-министър Лазарова.

И беше категорична, че това е крайно неправилен подход.

Децата трябва да бъдат адаптивни, креативни и да имат общи умения за живота. Нашата система към момента не предполага формиране и оценяване на такива умения. Но ние правим от няколко години крачка напред по отношение формиране на задачи, предоставили сме задачи, въпроси, които изискват не толкова възпроизвеждане на знания, а умения, практически прилагане на наученото и междупредметни връзки. И там идва проблемът - изискваме това, а всъщност учениците не могат, защото не са учили така, нямат такава култура, и оттам идват и тези сравнително ниски резултати, каза още тя.