Ниските образователни резултати може да струват на България над 400 млрд. долара
Секция: Наука
18 Юни 2025 18:37
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ниските образователни резултати може да струват на България над 400 млрд. долара Андреас Шлайхер, директор „Образование и умения“ в ОИСР се срещна с представители на бизнеса у нас на кръгла маса, организирана от AIBEST

/КРОСС/ Над 40% от учениците в България не овладяват дори базовите нива на умения, които практически да приложат в своя живот и професионална реализация. Според данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), ако всички 15-годишни в страната достигнат поне базово ниво на умения, България би могла да реализира дългосрочен икономически потенциал в размер на 434 милиарда долара - над три пъти настоящия ѝ БВП.

Данните бяха представени от Андреас Шлайхер, директор на дирекция „Образование и умения" в ОИСР и създател на международното изследване PISA по време на кръгла маса в София на тема „Образование и умения: подготовка за бъдещето на пазара на труда", организирана от Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST). 

Събитието събра представители на бизнеса и образователната общност, за да обсъдят как глобалните трансформации, автоматизацията и изкуственият интелект променят нужните умения и какви политики и партньорства са необходими, за да подготвим учениците и работната сила за бъдещето.

В презентацията си Андреас Шлайхер подчерта, че образователните системи все по-трудно отговарят на реалностите на съвременния свят. „Онова, което се преподава и проверява лесно, вече е лесно за дигитализация и автоматизация - и постепенно хората, които го правят, изчезват от пазара на труда.", заяви той. В този контекст образователните системи трябва да променят фокуса си от това "учениците да възпроизвеждат информация към това да ги подготвят да мислят, да решават проблеми и да се адаптират."

"Цената на слабите резултати в образованието за икономиката е просто изумителна", отбеляза още Андреас Шлайхер. Той също така посочи, че успехът в днешната икономика зависи не толкова от дипломите, колкото от реалните умения. „Основната част от възнаграждението се определя от това, което знаете и можете да направите с това знание." Той подчерта, че много хора са „свръхквалифицирани, но нямат нужните умения", а това създава поляризация в обществото.

Илия Кръстев, член на УС на AIBEST откри събитието с призив за синхрон между политиките и нуждите на реалната икономика. „Реалната промяна ще дойде, когато работим заедно - бизнес, държава и образователни институции - и базираме решенията си на данни", заяви той.

Наталия Митева, съветник на министъра на образованието и науката подчерта значението на стратегическото партньорство с ОИСР. „През последните две години партньорството между министерството на образованието и науката и екипа на Андреас Шлайхер - един от най-влиятелните визионери в образованието, е изключително важно за реформите, които България предприема в образованието. Част от силата на ОИСР идва от това, че те работят не само с данни, а и с хора като вас - настоящи и бъдещи лидери, които ще формират високата добавена стойност на българската икономика", каза тя в обръщението си към участниците.

Участие в дискусията взеха представители на водещи компании и асоциации, които представляват високотехнологичната икономика. Темите включваха нуждата от национална стратегия за умения, ролята на бизнеса като партньор в образованието и възможностите за използване на данни при формулиране на политики за развитие на умения в рамките на училищното образование и за възрастните с учене през целия живот.

Шлайхер заключи, че реалната трансформация в образованието не започва с въпроса „какво да се преподава", а с въпроса „защо го правим". „Каквото и да правим, трябва да изграждаме мотивация и лична отговорност."

Андреас Шлайхер призова за системна промяна, в която бизнесът има активна роля не само като работодател, но и като създател на среда за учене. Само така България може да се възползва от пълния потенциал на човешкия си капитал в икономика, където уменията са валутата на бъдещето.

За AIBEST

Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST) е независима браншова организация, чиято цел е да развива България като лидер в областта на интензивното познание за продукти, услуги и решения и като световна дестинация за образовани таланти. Асоциацията обединява компании от всички сфери на съвременната индустрия за бизнес услуги - BPO, ITO, R&D центрове или SSC (центрове за споделени услуги).