Цвета Рангелова за законопроектът за несъстоятелност: Носи повече риск, отколкото помощ
Секция: Коментари
20 Юни 2025 06:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Цвета Рангелова за законопроектът за несъстоятелност: Носи повече риск, отколкото помощ

/КРОСС/ Цвета Рангелова: Как ще обясните на обществото, че банките и синдикът са по-важни от детето?!

Вчера в НС влезе във втората, решаваща фаза на дебатите по общия законопроект за несъстоятелност на физическите лица, текст, сглобен от правната комисия върху смесица от девет предходни предложения. От трибуната Цвета Рангелова и Златан Златанов остро разкритикуваха резултата: според тях проектът жертва социалната си мисия в полза на банките, натоварва длъжниците с непосилни разходи и поставя под съмнение самия принцип на „втори шанс". Двамата народни представители на „Възраждане" посочиха, че въвежданият праг от десет минимални работни заплати изключва най-уязвимите, а подреждането на вземанията поставя ипотечните кредитори и синдиците далеч пред издръжките на деца и публичните задължения. В този контекст „Възраждане" настоя за по-нисък праг, освобождаване на социално слабите от съдебни такси и по-справедлив ред за удовлетворяване на кредиторите, промени, без които, предупреждават Рангелова и Златанов, законът ще остане „лабораторен модел", далеч от реалните проблеми на близо половин милион българи с просрочени дългове.

Цвета Рангелова каза от парламентарната трибуна, че формата, в която се предлага, носи повече риск, отколкото реална помощ: „Обществото отдавна очакваше този закон с голямо вълнение. Като цяло съзнавам обстоятелството, че това е нова материя и е изключително трудно да бъде направен в най-прецизния му вариант, защото знам, че в хода на работата с този закон ще бъдат откроявани някои негови недостатъци, които, разбира се, биха могли да бъдат отстранени."

Въпреки това, според нея, проектът е изготвен прибързано и компромисно, без да е достатъчно чувствителен към реалностите, в които живеят хората.

„Честно казано, остана една малка горчивина у мен и остави усещането като в онази приказка, където пътят към ада е осеян с добри намерения."

Един от основните ѝ упреци беше свързан с противоречията и юридическата неяснота в дефинирането на понятието „недобросъвестен длъжник". От една страна, законът изисква длъжникът да е бил неплатежоспособен през последните 12 месеца. От друга - въвежда рестроспективно изискване той да не се е разпореждал с имущество три години назад, което „води до противоречие и несправедливост."

Тя даде конкретен житейски пример за човек с бизнес, който заболява и губи възможност да работи - такъв човек отговаря на условията за личен фалит, но според новия закон автоматично би бил класифициран като недобросъвестен, „защото се е разпореждал със свои активи преди болестта."

Рангелова постави под въпрос и тезата на Министерството, че разноските по несъстоятелността са неизбежни, като подчерта, че това напълно обезсмисля социалната функция на процедурата.

„Не съм съгласна с тезата, че разноските по несъстоятелността не могат да бъдат избегнати. Напротив, това производство трябва да даде втори шанс на човек, изпаднал в затруднение по обективни причини."

Сериозно внимание тя отдели и на фигурата на синдика, който освен фиксирано възнаграждение от една минимална работна заплата при откриване на процедурата, получава и 2% от стойността на масата на несъстоятелността, сума, която може да бъде непосилна за длъжника.

Още по-притеснително според нея е, че синдикът може да представлява длъжника в други граждански или търговски дела, без ясна гаранция дали това ще бъде съвместно с процесуален представител или вместо него. Във всички случаи, това означава още разходи за човек, който вече е в криза.

Критика предизвика и неясната дефиниция на „недобросъвестност", която според Цвета Рангелова използва термини от наказателното право, като „умисъл" и „груба небрежност", които не са приложими в граждански процес.

„Длъжникът може да бъде обявен за недобросъвестен, ако е действал умишлено или с груба небрежност. Гражданският съд няма как да установи умисъл - това е преценка за наказателен процес."

Тя предупреди и за абсурдната възможност, след като производството вече е започнало, на финала съдът отново да прецени дали длъжникът е добросъвестен, с което цялата процедура може да се окаже напразна.

„Оставяме възможност съдът в края на производството да реши, че длъжникът всъщност не е добросъвестен, въпреки че в началото е прието обратното. Това създава опасна правна несигурност."

Особено силна бе реакцията ѝ срещу подредбата на реда за удовлетворяване на вземанията, където банките и синдикът са поставени преди издръжките на деца и задълженията към държавата.

„На първо място се удовлетворяват вземанията с ипотека или залог, тоест банките. След това идват разноските на синдика. Едва на четвърто място - издръжките на непълнолетни деца и чак на пето място са държавата и общините. Тази подредба ни поставя в уязвима позиция. Лесно може да бъдем упрекнати в лобизъм, защото очевидно се гарантират интересите на банките и синдика, а не на децата или на държавата. Това подкопава социалната философия на закона."