Частни фирми в железопътния транспорт – начало на реформа или нова неяснота
Секция: Коментари
24 Юни 2025 11:45
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Частни фирми в железопътния транспорт – начало на реформа или нова неяснота

/КРОСС/ Стартира обществена дискусия около идеята частни компании да се включат в пътническите жп-превози в България. Проект на транспортното министерство предвижда още от декември 2026 г. по релсите да тръгнат първите влакове, управлявани от частни оператори. Схемата включва разделяне на страната на три региона - Западен, Северен и Южен - като новите договори ще са 12-годишни и ще допускат максимум 5% печалба за частните фирми.

Министърът на транспорта вече заяви публично подкрепата си, а проектът бе качен за обществено обсъждане. Очаква се позиция и от парламента.

Синдикати: Няма нищо лошо в идеята, но липсва реална частна инвестиция

Петър Бунев от Синдиката на железничарите в България заяви, че принципно няма нищо лошо в допускането на частни превозвачи, но подчерта, че „те няма да влязат със собствен подвижен състав, а ще използват този на БДЖ".

„Държавата купува влаковете и ги дава на частните оператори. Те само ще ги управляват срещу субсидия. Това не е частна инициатива - това е държавна услуга, възложена на частна фирма", подчерта Бунев.

Той изрази и опасения, че разходите на държавата ще се увеличат, въпреки че билетите за пътниците може и да не поскъпнат. „Ако сега трябват 116 локомотива, след разделянето на три региона ще трябват поне 126. Това води до неефективност", обясни той.

Бизнесът: Реформата е закъсняла, но положителна

От страна на неправителствения сектор, Мартин Янев от клъстер „Зелен транспорт" подчерта, че проектът е крачка напред и не вижда основание за тревога у гражданите:

„На първо време няма да има увеличение на цените, а и министърът го потвърди. Новите влакове ще предложат по-добри условия, стига да се поддържат правилно".

Той допълни, че държавната субсидия ще остане същата, просто ще бъде разпределена между различните оператори. „Ако БДЖ оперира 75% от линиите, тя ще вземе 75% от субсидията. Другите ще се разпределят сред частните превозвачи", каза Янев.

Дебат по детайлите: Кой ще плаща поддръжката?

Големият спор се завъртя около финансирането на новите влакове, които ще бъдат доставени със средства от Плана за възстановяване и устойчивост. Бунев обаче предупреди, че след закупуването им, поддръжката ще се плаща от държавата на производителя - на километър:

„При 20 милиона влак-километра годишно и 2 евро на километър, това са над 30 милиона евро годишно - само за поддръжка. А кой ще плаща това?", попита риторично той.

Янев контрира, че това са европейски средства, а не са директно от държавния бюджет. „Да, разход ще има, но той е заложен в рамките на Плана. По-добре да започнем промяна, отколкото да бездействаме".

Синдикатите алармират за скрити рискове и допълнителни държавни разходи, докато част от НПО-сектора вижда в проекта реален шанс за модернизация и повече конкуренция.