Вицепремиерът Караджов: Планираме изграждането на три железопътни тунела през Стара планина чрез публично-частно партньорство
Секция: БЪЛГАРИЯ
24 Юни 2025 18:24
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Вицепремиерът Караджов: Планираме изграждането на три железопътни тунела през Стара планина чрез публично-частно партньорство

/КРОСС/ Три нови железопътни връзки през Стара планина ще променят транспортния облик на Северна България. Трасетата са Столник-Мездра, Христо Даново-Троян и преминаването през прохода "Хаинбоаз". Те ще бъдат предложени за изграждане по реда на Закона за концесиите. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на форум „Северна България - рестарт и постижими цели", който се проведе днес във Велико Търново и е организиран от в. "24 часа".

"Определили сме точно тези 3 връзки, защото наклоните по тях са до 2 промила и позволяват на превозвачите да возят с по един локомотив на композиция, което помага за по-висока  ефективност за товарните превози.  Целта ни е Южна и Северна България да бъдат ефективно приобщени в транспортно отношение.  Транспортната карта на България ще стъпи на три основни пътни и жп коридора по посока юг - север", подчерта Караджов.

Първият коридор е връзката с Гърция през Кулата през София до Видин. Очакваме тя да поеме увеличения товаропоток от пристанище Солун, което е най-голямото в региона. „В момента жп линията от Кулата до София е в задоволително състояние, но с ниска скорост на движение. Подобна е ситуацията и с направлението към Видин", каза Гроздан Караджов.

По думите му вторият коридор започва от Свиленград, където едновременно влиза жп и автомобилното движение както от Турция, така и от Гърция. Тук ключова роля играят автомагистрала „Марица" и модернизираната жп линия Пловдив-Свиленград. Целта ни е в бъдеще да се осигури директен достъп през Стара планина до Велико Търново и оттам до границата с Румъния. Това ще е възможно с изграждането на магистралата Русе-Велико Търново и тунелно преминаване под Стара планина.

Третият коридор е за пътна връзка с четири ленти от Малко Търново до Бургас, оттам до Варна по автомагистрала Черно море и отново с четирилентов път към Силистра.

Вицепремиерът обясни, че с подкрепата на еврокомисаря по транспорт и туризъм Апостолос Дзидзикостас България работи съвместно с Гърция и Румъния за финансиране на части от тези коридори и за отваряне на още две точки за мостови съоръжения през река Дунав - при Свищов и Никопол.