„Възраждане“ поиска пари в бюджета за незабавно завършване на АМ „Хемус“
Секция: ПОЛИТИКА
26 Юни 2025 14:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
„Възраждане“ поиска пари в бюджета за незабавно завършване на АМ „Хемус“

/КРОСС/ Във Велико Търново се състоя втората конференция, организирана от „24 часа", за рестартиране на Северна България. Участваха заместник-министър-председател, министри, народни представители, много кметове и председатели на общински съвети.

Първата такава конференция с акцент върху завършването на АМ „Хемус" се проведе преди 8 години, през 2017 г., отново организирана от „24 часа" с главен редактор беше Венелина Гочева.

Кметовете на Велико Търново, Русе, Търговище, Шумен, Ловеч и други общини изразиха своите опасения и очаквания. Отношение взеха и кметове на общини извън областните центрове.

Ще взема повод от думите на кмета на Велико Търново, който изтъкна надписа над великотърновското читалище „Надежда": „Съединението прави силата!" като основание за единение около завършването на АМ „Хемус".

Всъщност преди 140 години бяха съединени два от осемте дяла на отечеството ни - Княжество България и Източна Румелия, обособени с различни каузи по Берлинския договор. Такова съединение и единение са търсили и почитали предците ни, а не сглобяване на три, четири или пет политически крила в Народното събрание.

Днес разбираме от анализите, че Княжеството, което беше два пъти по-голямо по население от Румелия, вече не е конвергентно, а дивергентно изпреварвано от Южна България по доходи, население и заетост на пазара на труда - по всички икономически и демографски показатели. Неизбежна последица от това, че правителствата на Бойко Борисов завършиха три от магистралите, започнати преди 1989 г., и трите в Южна България. Това обяснява защо председателят на парламентарната група на ГЕРБ се кандидатира за Народното събрание от Пловдив, а не от Варна, например.

Ако преди 140 години истинската цел беше Княжеството да подпомогне развитието на българския Юг заради жертвата на Пловдив, който през 1885 г. отказа статут на столичен град в полза на София - добре. Но ние знаем, че това не е така: план няма, особено дългосрочен, има само липса на държавническо, мъдро и справедливо държавно управление.

Днес югът на България е два пъти по-богат от Севера не поради национална или европейска политика, а заради решенията на една политическа сила - ГЕРБ, и на един конкретен български политик - Бойко Борисов, който в три мандата изостави Севера, за да развива Юга.

Днес Северът е изоставен. Северът е тежко изоставен!

В рамките на европейските коридори в Южна България бяха завършени не една, а три магистрали - „Тракия", „Люлин" и „Марица".

През дългите и тежки години на управлението на Борисов Северът получи едва 30 км нов магистрален път към АМ „Хемус" - по 2-3 км годишно.

За магистрала „Черно море", която да свързва Варна с Бургас, дори не става дума.

Вчера във Велико Търново представители на управляващото евро-брюкселско „еничарско" мнозинство поискаха нови 4 или дори 5 години, за да завършат 51-годишния проект за АМ „Хемус". Парите били блокирани заради еврото, справедливост няма, развитие за Севера няма, отчет за изпълнението на държавния бюджет също няма. От няколко години и патрони няма, както завършваше един прочут преди години анекдот.

От „Възраждане" заявяваме: няма никакви причини управляващото мнозинство на новоначалците от ГЕРБ, БСП и ИТН да бави завършването на най-важния инфраструктурен проект на България с нови „налепи" обяснения.

Критичното изказване на организаторката на форума „Рестарт за Севера" главната редакторка на „24 часа" Венелина Гочева, която ясно заяви на тримата министри, които участваха на конференцията в Старата столица следното:

- Няма кой да ви чака нови 8 години, дори пет. Следващата конференция за Севера ще бъде през януари 2026 г.

От „Възраждане" настояваме за незабавно препланиране на средства в  държавния бюджет, необходими за завършване на АМ „Хемус". Нито ние, нито който и да е български гражданин и данъкоплатец ще приеме нелепи брюкселски обяснения за красотата на еврото и неговата зона, нито други празни думи, вместо асфалт по икономическата и транспортна артерия на Севера. Нямате нито време, нито кредити,  нито доверие!

Северът трябва да получи справедливост и конвергенция, а не катастрофална дивергенция с Юга и Софийското поле още през тази и следващата година. „Хемус" трябва да бъде завършена до края на следващата година, а не през 2030 г., както отново усукват от ГЕРБ.

„Хемус" очевидно не е брюкселски приоритет, но е български такъв. Интересите на България имат примат пред тези на Европейската комисия и еврото. София трябва незабавно да си спомни, че беше избрана за столица на България в центъра на Севера във Велико Търново, а не в Брюксел и да отдаде незабавно на хората на север от Балкана дължимото - още 229 км. от „Хемус" и 95 км. от „Черно море", а не нови конференции и кръгли маси. Не на еврото, да на лева, да на „Хемус"!