Поправяй, вместо да изхвърлиш: как български телеком подкрепя усилията на ЕС за удължаване живота на устройствата
Секция: Технологии
30 Юни 2025 10:31
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Поправяй, вместо да изхвърлиш: как български телеком подкрепя усилията на ЕС за удължаване живота на устройствата Сервизният център на Yettel и удължената 3-годишна гаранция помагат на потребителите да използват техниката си по-дълго

/КРОСС/ В Европа всяка година се натрупват около 35 милиона тона отпадъци само от изхвърляне на стоки, които биха могли да бъдат поправени. Освен, че изчерпва ресурси, това превръща електронните отпадъци в най-бързо растящия поток отпадъци в Европейския съюз. Именно затова през април 2024 г. Европейският парламент прие директива, която утвърждава правото на потребителите да ремонтират уредите си - решение, което засяга не само джоба на всеки от нас, но и бъдещето на планетата.

Новите правила на ЕС насърчават ремонта като предпочитана първа стъпка при повреда на уреди като смартфони, перални машини, прахосмукачки и други, в случаите когато той е по-евтин или е на същата цена като закупуването на нов продукт. Макар изборът да остава в ръцете на потребителя, регулациите целят да направят поправката по-достъпна, изгодна и лесна. Освен това, при извършен ремонт в рамките на гаранцията, тя ще се удължава с една допълнителна година - еднократно за съответния продукт. Новите правила също така предвиждат по-дълъг достъп до резервни части и сервизни услуги след изтичане на гаранцията, както и по-прозрачна информация за цените и сервизите. Това е важна крачка на ЕС към кръгова икономика, която до 2050 г. трябва да се превърне в норма.

Но докато политиките задават рамката, реалната промяна идва там, където бизнесът вече има готови решения за потребителите. Yettel се откроява като компания, която превръща философията „поправяй, вместо да изхвърляш" в конкретни действия.

Скорошно проучване на оператора сочи, че българите показват все по-устойчиви навици при употребата на устройства - в случай на повреда, близо 70% от потребителите са склонни да поправят смартфона си. Още повече, 2/3 oт анкетираните определят възможността за ремонт като ключов фактор при покупка. 

„Днес поправката все повече е знак за осъзнат избор, отколкото компромис. Тя е част от нова потребителска култура, която цени устойчивостта, дългия живот на устройствата и личната отговорност към природата", казва Маргита Колчева, мениджър „Устойчиво развитие" в Yettel. 

За да подкрепи тази тенденция, телекомът изгражда собствен модел за удължаване на живота на техниката и ограничаване на електронните отпадъци, още преди въвеждането на новите европейски правила. Компанията разполага със собствен сертифициран сервиз, в който всички ремонти се извършват само с оригинални резервни части. Той обслужва гаранционно и извънгаранционно най-популярните марки смартфони, независимо откъде са закупени - улеснявайки избора „ремонт, вместо подмяна". 

Освен това, дигиталната услуга „Смартфон диагностика", достъпна през мобилното приложение Yettel, предоставя възможност за навременна профилактика и откриване на потенциални проблеми в мобилните устройства, а така се намалява рискът от скъпи ремонти или изхвърляне. 

Стремежът на потребителите да използват техниката си по-дълго е видим в последните данни от допитването на оператора. Всеки втори българин сменя мобилния си телефон на 3 или повече години, а близо 33% използват смартфоните си докато не спрат да работят. 

Резултатите показват още, че близо 70% биха предпочели покупка от мобилен оператор, ако устройството идва с удължена 3-годишна гаранция - пред алтернатива със стандартна двугодишна гаранция. Това ясно показва, че по-дългата гаранция се възприема не само като бонус, а като реален стимул за осъзнат избор и продължителна употреба.

Ето защо още през 2023 г. Yettel въвежда допълнителна, безплатна за клиентите, трета година гаранция за всички смартфони, с което става първият телеком у нас, предлагащ удължен гаранционен срок. А от съвсем скоро гаранционната карта вече е дигитализирана. Всеки клиент, закупил устройство от магазинната мрежа на оператора или онлайн, вече може да добави своята гаранционна карта директно в профила си в приложението Yettel, като сканира QR кода, отпечатан във фактурата към покупката.  

Новите регулации на ЕС и инициативите на компании като Yettel очертават ясно бъдещето на потреблението - с фокус върху устойчивостта и осъзнатите решения. Затова телекомът продължава да развива услуги и програми, които правят избора на ремонт логичен и удобен - с доверен сервиз, удължена гаранция и дигитална поддръжка през приложението. С всички тези усилия през 2024 г. Yettel предотвратява попадането на 46 855 кг електронни отпадъци на сметищата в България, а амбициозната цел до 2028 г. е този обем да достигне 127 000 кг.