Позиция на Синдикат „Образование“ по ключови приоритети в образователната система
Секция: БЪЛГАРИЯ
30 Юни 2025 14:10
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Позиция на Синдикат „Образование“ по ключови приоритети в образователната система

/КРОСС/ Синдикат „Образование" активно участва във всички национални образователни дебати и политики. Синдикатът подчертава, че пред системата стоят много критично важни приоритети, без чието решаване успешното ѝ развитие е немислимо.

Синдикатът носи отговорността да бъде гласът на хилядите български учители - онези, които всеки ден влизат в класните стаи и изграждат бъдещето на страната. Този глас трябва да бъде чут, защото именно той може да изгради най-правилните и устойчиви образователни политики.

На база на десетките изследвания, Синдикат „Образование" настоява:

 

  • Основното образование трябва отново да се завършва след 8. клас. За тази промяна е необходимо да се изследват възможностите на основните училища за прием и да се гарантира заетостта на всички учители.

 

 

  • В начален етап (1.-4. клас) да се възстанови оценяване, включително възможност за еднократно повтаряне на класа при ясни езикови и социални дефицити. Целта е постигане на реални знания, умения и компетентности, а не бърза писта през целият начален етап.

 

 

  • Националното външно оценяване (НВО) след 4. и 10. клас трябва да бъде премахнато, тъй като представлява неефективна статистическа тежест върху системата.

 

 

  • Задължителната матура по математика би могла да бъде въведена едва след преструктуриране и облекчаване на учебното съдържание и изхвърляне на висшата математика от средното образование.

Пет ключови политики за спасяване на българското образование

  1. Кадровата криза: Кой ще учи децата на България утре?

 

Българската образователна система е изправена пред демографска катастрофа. Почти половината от учителите са на възраст над 50 години, а около една трета - над 55. Предстои масово пенсиониране, а недостигът вече е осезаем, особено по природни науки, технологии, инженерство и математика (STEM), както и по български и чужди езици. Липсата на специалисти е традиционна за малките населени места.

Най-тревожно е, че макар висшите училища да произвеждат достатъчно педагогически кадри, по-малко от 20% от завършилите влизат реално в училище. А над 70% от младите учители напускат още през първите три години. Основните причини са:

    Непоносими условия на труд - стрес, липса на подкрепа, прекомерна администрация.

    Неконкурентно възнаграждение спрямо други професии.

    Липса на ефективно наставничество и подкрепа към младите учители.

Враждебно отношение от родители и институции.

Нарастващото натоварване създава спирала на бърнаут и напускане. Изходът е освобождаване на учителите от непедагогически задачи чрез въвеждане на помощен персонал: администратори, медиатори, социални работници, помощник на учителя и др.

 

  1. Учебно съдържание, отговарящо на възрастта и реалността

Образователната система преподава все повече, а учениците знаят все по-малко. Учебните програми са претоварени, написани на език, неадекватен за възрастовите възможности на учениците. Резултатът - механично зубрене, ниска мотивация и функционална неграмотност.

 

Реформата трябва да бъде радикална - не просто олекотяване на съдържанието, а смяна на философията: от елитарна към приобщаваща и разбираема за всички. 

В същото време, съществуващата система за оценяване, и по-конкретно Националното външно оценяване (НВО), се явява основна спирачка за всяка реформа в преподаването. Налице е политическа воля за преминаване към компетентностен подход и рамкови програми, фокусирани върху умения. Но докато съдбата на учениците след 7-ми  клас зависи от изпити, които са изцяло съдържателно ориентирани и брутално фокусирани към 2 предмета, учителите са поставени в невъзможна ситуация. Високият залог на НВО принуждава всички - учители, ученици и родители - да се фокусират изцяло върху подготовката за теста, което означава запаметяване на факти и решаване на стандартизирани формати, омаловажаване на повечето учебни дисциплини, които са решаващи в педагогиката. Това измества на заден план развитието на критично мислене, креативност и умения за решаване на проблеми. Докато този модел не се промени, всяка друга реформа ще бъде символична.

 

3. Агресията в училище: когато институцията губи авторитет

 

Учителите и учениците стават жертва на растяща агресия. Инцидентите нарастват рязко - над 4000 за година. Нараства и насилието спрямо учителите - регистрирани са 207 случая на агресия срещу преподаватели за миналата учебна година.

Агресията е симптом на "емоционалната неграмотност", която системата произвежда. Както видяхме, образователната система е обсебена от академичното съдържание и напълно пренебрегва развитието на социални и емоционални умения като емпатия, управление на гнева, решаване на конфликти и толерантност. Децата не се раждат с тези умения - те трябва да бъдат преподадени и моделирани. Когато училището абдикира от тази своя възпитателна функция, то оставя вакуум, който, при липса на адекватни модели и в семейството, се запълва от примитивни реакции - тоест, агресия. Епидемията от агресия е пряко следствие от провала на възпитателната, а не само на дисциплинарната функция на семейството и училището, недостиг на емоционално обучение, липсата на ефективна превенция и отсъствие на правомощия за учителите. Съществуващата нормативна уредба не защитава реда в клас. Учителят е "обезоръжен", а агресивното поведение остава безнаказано.

 

Необходима е спешна промяна: връщане на авторитета на учителя, възстановяване на възпитателната мисия на училището.

Заедно с предметът „Добродетели и религия" който КТ „Подкрепа" адмирира, задължително трябва да се въведе и спазване на училищния правилник и образователния закон. Но това няма да стане без административни и финансови санкции към родителите, и оценка за дисциплина към учениците, отразяваща социалните и емоционални умения у децата.

 

4. Неравенство в образованието: две Българии в една класна стая

 

Образованието не премахва, а задълбочава социалните неравенства. Учебното съдържание е най-недостъпно за децата от семейства с нисък социално-икономически статус. Те често нямат подкрепа у дома, нито достъп до частни уроци.

 

Пазарният модел на финансиране създава елитни и маргинализирани училища - първите стават още по-добри, вторите се отдалечават. Така се затвърждава цикълът на неравенството. Системата трябва да осигурява повече ресурси именно на училищата, които работят с най-уязвимите ученици.

Недофинансираното образование се превърнаха в машина за сегрегация. В един идеален свят, този пазарно-ориентиран модел би стимулирал конкуренция и качество. Но образованието не е идеален пазар, то очевидно не е никакъв пазар. Училищата в богати райони привличат ученици от мотивирани семейства, натрупват повече средства и стават още по-привлекателни. В същото време, училищата в бедните райони остават с учениците, които имат нужда от най-много подкрепа - деца с обучителни трудности, от семейства в криза, с липса на родителски контрол. Парадоксално, системата ги наказва финансово за това, че работят с най-уязвимите. Те получават по-малко средства (защото имат по-малко ученици), но имат нужда от много повече ресурси - психолози, медиатори, логопеди. Вместо да насърчава качеството, моделът създава и затвърждава една двускоростна образователна система. Той е фундаментално несправедлив и е активен двигател на социалното неравенство.

Не можем да решим проблема с неравенството, без да решим проблема с учебното съдържание, и обратно. Сегашната система превръща съществуващите социални неравенства в образователни такива.

5. Бюрокрацията: тихият убиец на учителската мотивация

 

Учителите работят средно 49 часа седмично, като 15 от тях отиват за административни дейности. Това е огромна загуба на време и енергия. Електронните платформи често утежняват, вместо да облекчават, работата.

 

Бюрокрацията подкопава доверието към учителя, свежда го до "отчетник", а не автономен професионалист. Това е демотивиращо и пречи на креативността и индивидуалния подход към учениците. Промяната трябва да включва реална дигитализация, премахване на дублирани отчети и освобождаване на време за истинската мисия - преподаването.

Тази смазваща бюрокрация е една от основните причини, които отблъскват младите учители от професията и ги карат да напускат още в първата си година. От години, Ние, настояваме за намаляване на административната тежест, включително чрез реална дигитализация и премахване на абсурдното паралелно водене на хартиена и електронна документация и традиционното повтаряне на сходни справки от МОН и РУО.

За съжаление, дори въвеждането на нови електронни платформи често води до допълнителни проблеми, сривове и хаос, които утежняват, вместо да облекчават работата на учителите.

 

Бюрокрацията не е просто загуба на време, тя е инструмент за контрол и израз на дълбоко недоверие към учителя. Голяма част от документацията, която се изисква от учителя, има "спорен образователен ефект". Тя не служи за подобряване на преподаването, а за доказване на дейност пред по-висши инстанции. Учителите усещат, че МОН оказва "засилен натиск" върху директори и регионални управления за изпълнение на тези безсмислени административни дейности. Това създава култура на отчитане, а не на резултати. Учителят е третиран не като автономен професионалист, на когото се има доверие, а като чиновник, който трябва да попълва формуляри, за да докаже, че е бил в час. Това отношение е дълбоко демотивиращо и е в основата на ерозията на авторитета на учителя. Борбата с "бумащината" е всъщност борба за статута и достойнството на учителската професия.

 

Петте приоритета, очертани от Синдикат „Образование", не са изолирани - те са взаимно свързани и формират облика на една претоварена, бюрократична и недоверчива система, в която учителят е поставен в подчинена позиция. Без решително справяне с кадровата криза, образователното неравенство, агресията, неадекватното съдържание и бюрократичната тежест, българското образование няма как да се развива успешно.

И ако българските политици, които са отговорни за правилните национални образователни политики, не спрат да флиртуват с българските родители, припознавайки ги като бъдещи избиратели, 

а българското общество не спре да си представя родното образование като социална услуга, то „либералното" образование ще ни влече към образователни неуспехи.