Измамни SMS-и за кражба на лични данни и пари заливат потребителите
Секция: БЪЛГАРИЯ
03 Юли 2025 14:07
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Измамни SMS-и за кражба на лични данни и пари заливат потребителите

/КРОСС/ За класически пример на фишинг атака с неправомерното използване на „Български пощи" предупреди основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите" Габриела Руменова по радио „Фокус". 

Изпращат се кратки текстови съобщения, в които се твърди се, че пакет на лицето се намира в склада на пощата и доставянето му не може да продължи поради непълна информация за адреса. Поставена е връзка към електронен адрес, където потребителят да въведе данни, като се дава уверение, че след това пратката ще бъде доставена до 24 часа. Съобщението се изпраща от номер: +31 6 86096094, а съдържащата се връзка за последване имитира съкратен URL адрес с има разширение .at.

„Подобен тип фишинг атаки целят извършване на измама чрез въвеждане на лични данни, събиране на чувствителна информация и в последствие злоупотреба с нея, обикновено чрез специално създадена платформа", обясни Руменова. Тя посочи, че не е наложена подобна практика чрез SMS-и и имейли да се събират лични данни, да се изискват плащания или дори изпращане на снимка на лични документи. Обикновено попълване на данни, заплащане на услуги и представяне на лична карта става в офиса на даденото дружество, а не дистанционно. 

Комуникацията чрез SMS-и и електронни писма е предимно уведомителна за едно или друго обстоятелство и не изисква подобни действия от страна на получателя. Когато се посочват връзки, те водят към официалния сайт. Съмнителните адреси най-вероятно водят до измами. При колебания, потребителите да се свързват директно с компаниите. 

Когато извършваме онлайн плащания, е добре да сме внимателни, а не да разчитаме на това, че впоследствие ще намерим начин да възстановим правата си, ако нещо се е объркало, дори и в резултат на измама, препоръча още тя. 

При иницииране на телефонни обаждания от изкуствен интелект с цел продажба на продукти, най-сигурно е да прекъснем разговора. Можем да познаем, че срещу нас стои машина, като провокираме диалог и установим, че отговорите не наподобяват комуникацията с реален човек. Опитите за манипулация можем да доловим и когато забележим противоречия в твърденията. Например, започва се с обещание за нещо безплатно, после се появява някаква сериозна сума за него и веднага след това се анонсира бомбастична отстъпка от порядъка на 80%, като се създава усещане за спешност поради кратката валидност на офертата. 

Руменова коментира и некоректната практика да се препродават край пътя закупени на промоция от големи вериги чужди плодове и зеленчуци, които се представят за български. Потребителят може да разбере, че продукцията не е собствено производство на наетите да ги предлагат възрастни жени, като поговорят с тях за произхода на реколтата. Ако са отгледани от тях, няма да изглеждат съвършени, а жените ще са наясно с подробности като сорт, почва и др. Наличието на голямо количество също може да издаде, че те са били произведени за масова търговия.

 

Проектът „Ние, потребителите" е некомерсиална платформа за информация, коментари, съвети и безвъзмезднавзаимопомощ от граждани на граждани по широк спектър потребителски теми. Фокусът е върху практиките, за да знаемне кой, а какво прави и да сме по-подготвени при срещата с вече познати ни от диалога прийоми на търговци.Страницата дава поле за обсъждане на лични и актуални потребителски казуси, новини и събития, свързани спотребителските права и тяхното реализиране. Целта е подобряване на познанията в тази област и на подготовката иувереността на хората за реакция, както в моменти на опити да бъдат подведени от некоректни търговци и доставчицина стоки и услуги, така и ако вече са станали жертва на нарушения и нелоялни практики в търговската мрежа, онлайнпространството и навсякъде, където са в ролята си на потребители.Когато не успяваме да се справим сами, ще сезираме компетентните органи за оказване на помощ!