Джейсън Кинг: Икономическият растеж изисква иновации и дигитализация, а телекомуникациите са гръбнакът на този преход
Секция: Интервюта
04 Юли 2025 11:57
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Джейсън Кинг: Икономическият растеж изисква иновации и дигитализация, а телекомуникациите са гръбнакът на този преход

/КРОСС/ Главният изпълнителен директор на Yettel участва в тазгодишното издание на форума за иновации и технологии Webit 

Компаниите, които осигуряват високо ниво на свързаност, като Yettel със своята 5G мрежа, са в основата на успешния преход към дигиталната икономика. Предоставяйки критична инфраструктура и платформа за създаване на нови технологии, те допринасят за по-висока продуктивност, иновации и устойчив растеж в редица области. Това бе един от основните акценти в разговора между Джейсън Кинг, главен изпълнителен директор на Yettel, и д-р Пламен Русев, основател и изпълнителен председател на Webit Foundation, по време на тазгодишното издание на форума за иновации и технологии Webit.

И двамата се обединиха около тезата, че България предлага добри условия за бизнес и предприемачество, но има голям потенциал за растеж, който може да се разгърне именно чрез дигитализацията и внедряването на нови технологии като изкуствения интелект (AI), автоматизация и роботизация. 

В тази връзка Джейсън Кинг използва аналогия от физиката, за да опише как вижда икономическата ситуация в България. Според него икономиката в момента притежава голям неизползван потенциал, подобно на предмет, който стои неподвижно на високо място и е нужно само да бъде пуснат, за да превърне потенциалната енергия в реално движение.

„България разполага с много ресурси, талант и стратегически възможности, но за да се превърне този потенциал в истински икономически растеж, е необходимо действие. Вярвам, че именно дигитализацията е механизмът, който може да задвижи икономиката, да я направи още по-динамична и да донесе устойчив растеж и иновации", коментира главният изпълнителен директор на Yettel.

Той даде пример с дигитализацията в телекомуникационния сектор у нас, водена от Yettel, и сериозния напредък, постигнат от компанията през последната година. Съвсем скоро Yettel стана първият оператор в България, който дигитализира преноса на номер и активирането на нов мобилен план. Целият процес се случва в мобилното приложение на оператора. 

Над 85% от интеракциите с клиентите на телекома могат да се случват в онлайн среда, а амбицията на компанията е до края на 2025 г. делът им да достигне 95%. Освен това обновената версия на апликацията вече позволява плащане чрез Google Pay и Apple Pay, както и съхранение на дигитална гаранционна карта - още една новост за потребителите, за която Yettel е пионер у нас. 

„Надявам се, че примерът, който даваме, ще бъде стимул и за други бизнеси да направят първата крачка към тази трансформация. Подобно на лавина, ефектът от дигитализацията ще се мултиплицира, като помага на свързаните сектори, но по-важното е, че ще даде силен тласък на местната икономика. В резултат на всичко това, вярвам, че след 10 години Yettel може да се превърне в бенчмарк на регионално ниво за дигитална трансформация, задвижвана от телекомуникациите", допълни Джейсън Кинг.

В разговора на сцената на Webit той разказа също за внедряването на новите технологии във вътрешните процеси на компанията. Според него все още е рано да се говори за напълно автономен изкуствен интелект, но подобни системи вече улесняват работата на екипите и подобряват обслужването на клиентите.

„В отдели като „Финанси" и „Човешки ресурси" прилагаме роботизирана автоматизация, за да ускорим и оптимизираме рутинните задачи, а AI модели ни помагат при наблюдението на мрежата и ИТ системите", допълни главният изпълнителен директор на Yettel. 

Паралелно с това компанията провежда различни AI обучения за служителите си спрямо нуждите на екипите. „Стараем се да въвлечем възможно най-много хора, така че промените да се случват от долу нагоре - инициирани от служителите, и затова насърчаваме всички активно да търсят начини, по които изкуственият интелект може да направи ежедневната им работа по-лесна, по-ефективна и в крайна сметка да подобри цялостните резултати на компанията", пояснява Джейсън Кинг.

Попитан за прогнозата си в 10-годишен план, той отговори, че очаква Yettel да бъде дигитализиран бизнес, предоставяйки не само свързаност, а цялостно дигитално преживяване и услуги. А всичко това ще се подпомага от новите технологии.