Как трябва да изглеждат цените на етикетите в магазините Външни Вх. поща
Секция: ИКОНОМИКА
05 Юли 2025 13:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Как трябва да изглеждат цените на етикетите в магазините Външни Вх. поща

/КРОСС/ България е на финала по пътя за въвеждане на еврото. На 8 юли очакваме окончателното „да" от Съвета по икономически и финансови въпроси.

Това, което е записано в Закона за въвеждане на еврото и съответно в плана с конкретни стъпки и срокове, е, че месец след 8 юли вече трябва да виждаме етикети с две цени. Иначе казано от 8 август на витрините цените трябва да са две и това двойно обозначаване ще остане почти година и половина до края на 2026 г. До декември плащаме само в левове. В първия месец на 2026-а  - и в левове и в евро, а след това само в евро.

В някои магазини започнаха да слагат цените и в двете валути по-рано. И това роди много въпроси. Получихме много снимки, на които цената е първо в лев, а после в евро. На втори етикет еврото е първо, левът е на второ място. Ориентирането се оказва трудно. А, ако решим да купим 10 бири по 85 стотинки и на касата установим, че това е цената в евро - усещането е доста неприятно. Може да се окаже, че нямаме достатъчно пари, за да си платим бирите.

В закона е записано, че при двойното обозначаване на цените на стоките и услугите -  цените в евро и в левове се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, недвусмислено и лесно разбираемо, с еднакъв размер на шрифта, по начин, който не въвежда потребителите в заблуждение. Казва се, че в реклами цените може да се представят устно само в левове до датата на въвеждане на еврото, а след нея, само в евро. Кое обаче на етикета трябва да е първо и кое второ - не е описано.

Комисията за защита на потребителите, която е органът, който ще следи за нарушения и ще наказва, когато засече нарушения, е качила на сайта си примерни цени. Няма обаче изрично уточнение - коя цена е първа и коя не. По подразбиране става ясно, че левът е на първо място - поне до края на годината, но изричен текст няма, а и КЗП не може самосиндикално да въведе такова изискване при положение, че в закона това не е записано.

Освен, че е спорно къде да гледам за левове - горе или долу на етикета,  объркване се появява и когато има намаление или отстъпки. Вече говорим за 4 цени, изписани на един етикет. Отделно и процентът отстъпка и малко съвсем не е ясно кое кое е.

На някои етикети пък валутата е толкова дребно изписана, че почти не се вижда. Затова КЗП препоръчва на всички търговци, когато обозначават двойно цените към този момент да изписват наименованията на валутите „лев" и „евро" с такъв размер на шрифта и оформени по такъв начин, че да са ясно видими и разбираеми за потребителите. По този начин ще се избегнат всякакви съмнения относно стойността, която се дължи на касата.

Още по объркващо е това, че в един магазин - може да се срещнат етикети, които са само в левове и други - на които има и лев, и евро.

Към момента всички от изброените етикети не са извън правилата. Най-малкото, защото правилата влизат в сила на 8 август. Само че и след тази дата КЗП няма да може да глоби търговците, че създават объркване, тъй като никъде не е записано черно на бяло коя е водещата цена. Вариантът е в седмиците, които предстоят до 8 август, да се направи поправка в закона и това да се уточни. От КЗП коментираха, че те нямат законодателна инициатива, за да внесат поправки в закона, но ще водят разговори с министерството на финансите, за да може тези неясноти да се изчистят.

Нова телевизия, „Събуди се"