ДБ представи предложенията си за промени в Закона за предучилищното и училищното образование
Секция: ПОЛИТИКА
15 Юли 2025 19:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ДБ представи предложенията си за промени в Закона за предучилищното и училищното образование

/КРОСС/ „Демократична България" представи предложенията си за промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Промените бяха обявени от народния представител Елисавета Белобрадова и Георги Няголов, преподавател в Софийския университет, бивш съветник на министъра на образованието в кабинета „Денков" и член на Националния съвет на „Да, България".

Елисавета Белобрадова обърна специално внимание на ранното детско развитие, като основа на успешната образователна система и по-конкретно на предложенията на ДБ за интегриран подход, допълващи услуги за образование и грижи.

Георги Няголов коментира, че законопроектът на ДБ въвежда дългоочаквани дефиниции на понятия като „равен достъп" и „качествено образование". Във връзка с качеството на образованието са дефинирани и понятията „благополучие" и „компетентности".

Въвежда се терминът „образователна интеграция" и се дефинират термините „образователна сегрегация" и „образователна десегрегация". Въвежда се задължение държавата, общините и институциите провеждат координирана политика за превенция на сегрегацията и десегрегация.

Предлага се нов учебен предмет "Добродетели", като част от общообразователната подготовка, където учениците фокусирано да изучават ценностите, залегнали в основата на Конституцията на Република България, европейските ценности и Хартата на основните права. Същевременно се запазва предметът „Религия" като свободно избираем, като се осигурява равен достъп до изучаване на всички основни религиозни традиции в България или неконфесионален вариант - така се зачита както свободата на съвестта, така и правото на родителите да възпитават децата си според своите убеждения.

Законопроектът разширява условията за повишаване на цифровата компетентност и възможностите на изкуствения интелект в образованието. Предложенията засягат още системната подкрепа за педагогическите специалисти, целенасочена езикова подкрепа за деца, за които българският език не е майчин, оценяване, гарантиращо развиването на компетентности, социална подкрепа, нов механизъм за гарантиране на качеството, развитие на умения за разпознаване на дезинформация и фалшиво съдържание и други.

Активно участие в дискусията взеха представители на Министерството на образованието, Министерството на здравеопазването, Столичната община, директори на детски градини и представители на неправителствени организации, сред които "Заедно в час", Националната мрежа за децата, Националният младежки форум и други.