Академия за дигитални умения подпомогна и вдъхнови над 600 учители да преподават по-осъзнато и креативно
Секция: Наука
15 Юли 2025 19:36
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Академия за дигитални умения подпомогна и вдъхнови над 600 учители да преподават по-осъзнато и креативно

/КРОСС/ Над 600 учители, директори и образователни експерти взеха участие в обучения за критично и креативно мислене чрез дигитални технологии

Над 600 учители от различни краища на България преминаха през специализирани обучения за развитие на критично мислене и креативност в дигитален контекст - част от Академия за развитие на дигитални умения в ерата на изкуствения интелект. Програмата се организира за втора поредна година от Prepodavame.bg и Yettel, и е свободно достъпна за всички желаещи преподаватели от цялата страна.

Според участвалите, критичното мислене е ключово в днешния технологично напреднал свят, а дигиталните технологии предлагат отлична среда за развиването му. „Включих се силно мотивирана от желанието да направя процеса си на преподаване по-пълноценен и ефективен за моите ученици, като развивам у тях умения за анализ и самостоятелно мислене", разказва Елена Пантерова-Попова, преподавател от ОУ „Св. Константин Кирил Философ" - Перник.

Обученията срещнаха голям интерес, особено заради практическите идеи как да се насърчава ученическата активност. „Превръщането на дидактическите задачи в мисия за децата е работещ съвременен подход", коментира Даниела Попова, преподавател от Пловдив.

Образователните активности в подкрепа на преподавателите са част от по-широка дългосрочна инициатива за подкрепа на учителите в развиването на дигиталната грамотност у учениците. В рамките на програмата, на учителите се предоставят допълнителни ресурси, свързани с новите технологии и изкуствения интелект. Чрез поредица от лекции, уебинари и видеа, участниците развиват способностите си да разбират, анализират и използват дигитална информация и усвояват работа с нови инструменти и платформи, като прилагат наученото в процеса на преподаване и го предават на своите ученици. 

„Дигиталната грамотност днес не се изчерпва с умението да ползваме технологии - тя включва способността да мислим критично, да създаваме съдържание и да се ориентираме в сложен информационен свят. Това са умения, които определят дали децата ни ще бъдат успешни и отговорни дигитални граждани", акцентира Юлия Мишкова от екипа на образователната платформа Prepodavame.bg

Инициативата е част от програмата за дигитално приобщаване на Yettel, а партньорството с prepodavame.bg се реализира за трета поредна година. Като част от своята стратегия за устойчиво развитие телекомът си поставя за цел ежегодно да помага на 10 хил. души да подобрят своите цифрови познания и умения. В първото издание през 2024 г. бяха обучени над 4300 учители, които получиха  практически насоки за използването на инструменти като ChatGPT, Gemini, Copilot и BgGPT. 

Обученията в рамките на Академията продължават през есента, когато се очаква да бъдат представени първите по рода си инструменти за самооценка на дигитални умения за ученици и учители, в контекста на Европейската рамка за дигитална грамотност.

 

За Prepodavame.bg:
Prepodavame.bg е най-големият сайт с ресурси за учители, директори и образователни експерти в България. „Заедно в час" ги създава през 2019 г. като отговор на нуждата на образователната общност да съществува онлайн пространство, което събира на едно място полезна и практична информация за педагогическите специалисти. Над 250 училища вече имат достъп до готови ресурси и професионална квалификация за целия си екип, а над 30 хил. учители и директори използват Prepodavame.bg всяка седмица.

За Yettel:
Yettel е част от e& PPF Telecom Group - партньорство между PPF Group и Emirates Telecommunication Group (e&), фокусирано върху предоставянето на отлични телекомуникационни услуги и дигитално потребителско изживяване за клиентите в Централна и Източна Европа.

 В България Yettel свързва над 3 милиона потребители с хора, устройства и бизнеси. Компанията има повече от 180 магазина, а мобилната ѝ мрежа покрива над 99% от населението на страната.

През 2022 г. Yettel обяви своята дългосрочна Стратегия за устойчиво развитие. С нея телекомът си поставя ясни и измерими цели в четири ключови области - околна среда, хора, технологии за устойчиво бъдеще и управление, основано на почтеност и прозрачност. За отчитането на годишните резултати компанията следва световно признати стандарти за докладване на Global Reporting Initiative (GRI).

Повече информация за Стратегията за устойчиво развитие и годишните доклади на Yettel България: https://www.yettel.bg/bg/ustoychivo-razvitie