Илия Тодоров: Катастрофите в аварийната лента почти винаги завършват със смърт
Секция: Интервюта
16 Юли 2025 08:30
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Илия Тодоров: Катастрофите в аварийната лента почти винаги завършват със смърт Интервюто в Новините на NOVA

/КРОСС/ От тази събота камерите на ТОЛ системата вече ще засичат и шофьори, които карат неправомерно в аварийната лента на магистралите. Нарушителите ще бъдат санкционирани с глоба и отнемане на свидетелството за управление за три месеца. Катастрофите, причинени от неправомерно движение в аварийната лента, "за огромно съжаление в почти всички случаи завършват със смърт". За това предупреди в студиото на „Интервюто в Новините на NOVA" Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи

Според Илия Тодоров, шофирането в аварийната лента е изключително опасно по две основни причини. Първата е рискът от тежка катастрофа със спрял аварирал автомобил. Втората причина е, че при задръстване, причинено от инцидент, нарушителите в аварийната лента блокират достъпа на линейки, полиция и пожарна до мястото на произшествието.

Тодоров посъветва шофьорите да спират в аварийната лента само в краен случай, като даде пример, че дори разплакано дете в колата не е основателна причина. "По-добре да се намери бензиностанция или отбивка, но наистина в много краен случай да се ползва аварийната лента", заяви той.

Въпреки че мярката е стъпка в правилната посока, начинът на прилагането ѝ остава проблемен. Актът ще се връчва в областта, където е извършено нарушението. Това означава, че шофьор от София, заснет да кара в аварийната лента край Бургас, ще трябва да бъде призован до Бургас, за да му бъде съставен акт. Процесът се усложнява допълнително, ако собственикът на автомобила заяви, че друг е управлявал превозното средство, което изисква и извършителят да се яви.

"Действително звучи абсурдно. Аз го чух днес, че ще викат по области", потвърди Илия Тодоров. Той изрази надежда, че това е само временен момент, докато системата се настрои.

Проблем остава и санкционирането на чуждестранни водачи и т.нар. „гастарбайтери", които преминават транзитно през страната и често напускат територията ѝ преди да могат да бъдат санкционирани. Според Тодоров, трябва да се изчисти механизмът за връчване на актове и налагане на глоби на границата.

В края на разговора той припомни и за друга дългоочаквана мярка - използването на ТОЛ камерите за измерване на средна скорост, която също би допринесла за пътната безопасност.