Нови правила и забрани за електрическите тротинетки
Секция: Коментари
18 Юли 2025 10:13
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Нови правила и забрани за електрическите тротинетки Темата коментираха в студиото на „Здравей, България” автоекспертът Румен Дунов и Владислав Стоицов от БАЕ

/КРОСС/ Ще помогнат ли новите правила за използване на електрически тротинетки за намаляване на инцидентите на пътя? Темата коментираха в студиото на „Здравей, България" автоекспертът Румен Дунeв и Владислав Стоицов от Българската асоциация за електромобилност.

С промените в Закона за движение по пътищата електрическите тротинетки ще могат да се карат само ако са регистрирани и водачът има застраховка „Гражданска отговорност". Забранено е да се карат през нощта.

„Причината, която налага да се стига до такива мерки, е именно увеличеният брой на катастрофи с тротинетки. През миналата година имаме 8 загинали. Това със стикерът с номер е решение дотолкова доколкото да се легализира това превозно средство, че отговаря на някакви правила и норми", смята Дунев.

Относно забраната за каране през нощта той заяви, че това го няма като практика в други държави в Европа. По думите му е трудно да се измери дали тротинетката наистина се движи с до 25 км в час.

„Всяко едно измерително устройство има между 3 и 5 процента грешка. Затова на места, където има поток от такива превозни средства, се отбиват и се измерва максималната скорост. Ако е над установената, моторът се отнема, докато бъде изяснен казусът", поясни той.

„Няма да има регистрационен номер на тротинетката, а стикер който трябва да е на видимо място, върху кормилото най-вероятно. Не е показан до момента от държавата. Не сме наясно трябва ли да се ходи в КАТ. По принцип всички тротинетки са заключени от производителя на 25 км в час, когато се продават у нас. Но това може да се манипулира", обясни Стоицов.

Въпреки това той смята, чe това е най-икономичният и екологичен начин за транспорт и вместо държавата да ги ограничава, трябва да насърчава употребата им.