Дигитални ноти: как технологиите намират своето място в часовете по музика
Секция: Технологии
21 Юли 2025 10:48
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Дигитални ноти: как технологиите намират своето място в часовете по музика Даниела Попова, учител в Пловдив, разказва за новите методи на преподаване, вдъхновени от дигитализацията

/КРОСС/ Общоприето убеждение е, че зависимостта на съвременните деца от дигиталните технологии е причина за липсата на концентрация, дефицит на умения за търсене и намиране на практически решения, както и не на последно място липсата на въображение. В същото време модерното образование изисква въвеждането на технологични решения и иновативни инструменти в процеса на преподаване. Именно този омагьосан кръг от едновременно ограничаване и интегриране на технологиите в съвременното българско училище, провокира Даниела Попова, учител по музика в СУ „Св. Патриарх Евтимий", гр. Пловдив, да се включи в първото обучение от Академията за дигитални умения в ерата на изкуствения интелект, проведено през месец април тази година, в която участват над 250 преподаватели от цялата страна. 

Академията се провежда за втора поредна година и включва поредица от уебинари, видео курсове и обучения за учители, създадени съвместно от образователната платформа Prepodavame.bg с подкрепата на Yettel. Достъпът до обученията е свободен за всички желаещи преподаватели, като е необходима само предварителна регистрация. Програмата е разработена според принципите на Европейската рамка за дигитални компетентности (DigComp), която включва няколко основни компонента - грамотността, свързана с информация и данни, възможности за комуникация и взаимодействие, създаване и редактиране на цифрово съдържание, сигурност на дигиталните устройства, включително защита на личните данни и поверителната информация в дигитална среда, както и идентифициране и решаване на концептуални проблеми в цифрова среда.

Мотивацията на Даниела Попова да се включи в обучението се поражда от нейното осъзнаване, че именно технологиите са в основата на успешното обучение по музика. Тя от години има афинитет към дигиталните технологии и споделя, че винаги е имала известни колебания относно целесъобразността, истинността и актуалността на информацията в интернет. Притесненията ѝ не са свързани със собствената й подготовка, а със съвместната работа с учениците, за което винаги е чувствала необходимостта от протокол, който изцяло отговаря на целите и особеностите на учебния процес.

„Именно тази част от обучението за мен се оказа истинско откритие - демонстрираният алгоритъм за проучване и проверка на съдържание, който изисквам и ползваме във всеки час", споделя Даниела Попова.

За разлика от други участници, още преди да се включи в академията, тя е запозната и дори използва голяма част от представените инструменти за създаване на цифрово съдържание и практически подходи за осъществяването им с определена образователна цел. Най-полезни за нея се оказват формите на колаборация с учениците. „Превръщането на дидактическите задачи в мисия на децата - ето това е важното и работещото в съвременното образование", обяснява преподавателят по музика от Пловдив. 

В ежедневната си работа с учениците Даниела Попова успява да приложи всичко, усвоено по време на обучението. Например възпитаниците ѝ в 7. клас успяват да създадат аудио и видео реклами на продукти по свое предпочитание, а по-големите ученици в гимназия от 9. клас се справят със задачата да съставят електронни тестове по определено учебно съдържание (българска музикална култура) и отговарящи на определени условия, които Даниела целенасочено не решава абсолютно вярно. Учениците на свой ред ги проверяват и поправят, като анализират и обобщават получените резултати.

Обратната връзка от децата е изцяло позитивна. „Учениците ми са свикнали все нещо да пробваме и експериментираме, така че никого не изненадах. Положително са настроени към случващото се в часовете по музика и приеха новите неща като част от съвместната ни работа", допълва тя.  

По думите ѝ вече се наблюдава качествена промяна не само в процеса на преподаване, но и при начина, по който учениците най-напред възприемат, а след това осмислят и реализират задачите. „Вече умеят да изразяват мнението си доста по-подредено, осмислено и аргументирано", отбелязва още Даниела. 

Академията за дигитални умения в ерата на изкуствения интелект за учители продължава наесен с още две обучения през септември и октомври, посветени на критичното мислене и креативността чрез новите технологии. Програмата е част от кампанията на Yettel за преодоляване на дигиталното неравенство и повишаването на дигиталната грамотност на населението. Вече трета поредна година телекомът си партнира с платформата prepodavame.bg, където учители усвояват нови дигитални инструменти като ChatGPT, Gemini, Copilot и BgGPT и предават наученото на своите ученици. Ежегодната цел на оператора е да помага на 10 хил. души да подобрят цифровите си компетенции, а през 2024 г. постигнатите резултати надхвърлят 24 000 души.