„Защо?“ в класната стая: Как учител от Перник развива критичното мислене у децата с помощта на новите технологии
Секция: Технологии
24 Юли 2025 10:31
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
„Защо?“ в класната стая: Как учител от Перник развива критичното мислене у децата с помощта на новите технологии Дигиталната академия на prepodavame.bg и Yettel вдъхновява Елена Пантерова- Попова да използва нови дигитални инструменти в часовете си

/КРОСС/ Когато Алберт Айнщайн казва, че мисленето е по-важно от знанието, той вероятно не е предполагал колко точно ще опише нуждите на 21-ви век. В епохата на информационен поток и технологична революция, умението не просто да знаеш, а да поставяш под съмнение и анализираш информацията, става изключително ценно. 

Именно критичното мислене е фокус в Академията за дигитални умения в ерата на изкуствения интелект - инициатива, която включва поредица от уебинари, видео курсове и обучения за учители, създадени съвместно от образователната платформа Prepodavame.bg с подкрепата на Yettel. В нея участват стотици преподаватели от цялата страна с цел да надградят дигиталните си умения и да подобрят и направят по-ефективен процеса на преподаване.

Елена Пантерова-Попова е сред над 250-те учители, които взимат участие в първото обучение от програмата през април тази година на тема „Развитие на критично мислене чрез дигитални технологии". 

„Включих се силно мотивирана от желанието да направя обучението по-пълноценно и смислено за моите ученици, като развивам у тях умения за анализ и самостоятелно мислене. Вярвам, че критичното мислене е ключово в дигиталния свят, в който живеем, а дигиталните технологии предлагат отлична среда за развиването му", посочва Елена.

Особено ценни в обучението според учителя по природни науки и информационни технологии в ОУ „Св. К. К. Философ" гр. Перник са практическите примери и споделените уроци от други преподаватели. „Вдъхновяващо беше да видя как една тема може да бъде пречупена през критичното мислене с помощта на различни дигитални инструменти. Работата по създаване на собствен урок по модела „обърната класна стая" също ми даде увереност да експериментирам", споделя тя. 

Елена използва този метод в урок по предмета „Човекът и природата" в 5. клас, на тема „Нашата храна". Учениците се запознават предварително с част от съдържанието, решават онлайн упражнения, търсят информация за заболявания, свързани с липса на витамини, анализират източници, създават дигитално меню. Така се съчетават научното познание с умения за търсене, филтриране и създаване на съдържание, обяснява още тя. 

Обратната връзка от учениците потвърждава успеха на този подход. „Учениците проявиха интерес и взеха активно участие. Те се радваха, че имат възможност да работят по екипи, да търсят сами информация, да творят. Особено мотивиращо за тях беше използването на реални дигитални приложения и получаването на грамоти чрез тестове и визуални продукти", споделя Елена Пантерова-Попова.

В процеса на прилагане на новите дигитални умения, преподавателите срещат и някои предизвикателства - у децата не е достатъчно развито умението да преценяват достоверността на източниците и са склонни да приемат всяка намерена информация за вярна. Елена им помага да преодолеят това като им дава примери и им задава въпроси, с които да насърчи критичното им мислене - например кой е авторът, къде е публикувано, съществуват ли други потвърждаващи източници и т.н., като така ги насочва да черпят информация само от проверени сайтове. С времето наблюдава как критичното им мислене се подобрява. 

„Забелязвам, че учениците задават повече въпроси, изразяват мнение с аргументи и се опитват да проверят информация, преди да я приемат за вярна. При групови дейности се наблюдава по-добра аргументация и съзнателно използване на факти. Това показва, че критичното мислене започва да се развива като навик", допълва преподавателят по природни науки и информационни технологии. 

Дигиталната академия е разработена спрямо Европейската рамка за дигитална грамотност (DigComp), която дефинира пет основни области на дигиталните компетентности - информационна и медийна грамотност, комуникация и сътрудничество, създаване на дигитално съдържание, безопасност и решаване на проблеми. Всички обучения са напълно безплатни за преподавателите, а желаещите да участват могат да се регистрират през уебсайта на организацията.

Проектът е част от програмата на Yettel „Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения". С нея компанията си поставя за цел всяка година да подпомага 10 хил. души да разширят цифровите си познания, а само за 2024 г. чрез нея са достигнати над 24 000 души.