Домакинствата могат да спестяват енергия до 10% годишно при по-ясни и визуализирани сметки за енергия
Секция: Анализи
25 Юли 2025 22:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Домакинствата могат да спестяват енергия до 10% годишно при по-ясни и визуализирани сметки за енергия

/КРОСС/ „Грийнпийс" - България с инициатива към институциите и електроразпределителните дружества за ангажиращи и по-разбираеми сметки за електроенергия.

От началото на месец юли 2025 г. влязоха в сила нови, по-високи регулирани цени на електроенергията за битовите потребители в България. Предстои милиони домакинства да получат първите си сметки по новите тарифи - в период на икономически трудности и растящи разходи за живот.

В този контекст, днес „Грийнпийс" - България изпрати официален призив към Министерството на енергетиката, Комисията за енергийно и водно регулиране и трите електроразпределителни дружества в страната. С него настоява, че трябва да бъде разгледана всяка възможност за по-ефективно и устойчиво енергийно потребление, за да може макар и с малко да се намали натискът върху домакинствата, както и да се подпомогне изпълнението на климатичните цели на България.

С писмото си към институциите от организацията обръщат внимание към един често подценяван, но умело прилаган в много държави инструмент за повишаване на енергийната ефективност и спестяване на енергия: модерната, визуално разбираема и персонализирана сметка за електроенергия. 


Множество научни изследвания от полето на поведенческата икономика десетилетия наред доказват, че ясното и по-интуитивно представяне на данни от потреблението в месечната фактура влияе на потребителските навици и може да доведе до осъзнато и доброволно спестяване на енергия в размер до над 10% годишно.

be3cc040-screenshot-2025-07-17-222807

Пример за визуализация на данните върху фактура за предоставени електричество и газ през октомври 2019 г. Клиент е малко домакинство в Амстердам, Нидерландия. Диаграмите горе (ляво за електричество, дясно за газ) показват сравнение на потреблението спрямо стандартни домакинства (ток) и жилищни площи (газ). Диаграмата долу показва сравнение на потреблението със същия месец на миналата година, а емотиконите показват дали е отбелязано спестяване или не.

Политиките на Европейския съюз отчитат това и изискват от енергийните доставчици да предоставят на клиентите си графични сравнения, диаграми и дори препратки към съвети за по-устойчиво потребление. Това обаче не са просто регулаторни изисквания. Това е евтин, лесен за осъществяване и доказан в ефективността си инструмент за въздействие върху потребителското поведение.

Освен пестене на енергия, тази практика е ключов елемент в подготовката на потребителите за въвеждане на смарт електромери и интелигентни мрежи, което трябва да достигне и България. В условията на енергийния преход и необходимостта от енергийна демократизация, все повече домакинства би трябвало да придобиват възможност да произвеждат, съхраняват и споделят енергия от възобновяеми източници. За да стигнем до там, гражданите трябва да разполагат с правото на разбираема, персонализирана и динамична информация, която ги ангажира в енергийната система по прозрачен и мотивиращ начин.

7b32cfdc-screenshot-2025-07-17-222714

Пример за визуализация на данните върху сметката за ток на малко домакинство в Амстердам, Нидерландия. То разполага със соларни панели на покрива. Видно от графиката, от март до септември отдава повече електричество в мрежата, отколкото ползва, от което в тези месеци му се начислява печалба, вместо разход.

Конкуриращите се в условията на либерализиран пазар доставчици в страните от Западна Европа могат да служат за пример на българските електроразпределителни дружества. В месечните електронни фактури или в реално време чрез мобилни приложения там откриваме ясни, оцветени диаграми, сравняващи настоящото потребление с това от минали периоди или със сходни домакинства в града или квартала. Виждаме емотикони, които дават ориентир дали обичайното потребление е надвишено или е реализирано спестяване  - на пари или въглеродни емисии. Откриваме персонализирани съвети за пестене на енергия чрез по-правилна употреба на електроуреди или чрез сезонни мерки за енергийна ефективност. Примери от подобни добри практики прилагат и от „Грийнпийс" - България в писмото си до институциите.

Всички тези идеи могат и трябва да се пренесат върху сметките на българските потребители, вместо скучните и неангажиращи таблици, които виждаме в момента. А въвеждането на такива практики не изисква особени инвестиции от страна на дружествата. Ясната и по-интуитивна визуализация е малка, но конкретна и лесно осъществима стъпка за постигане на енергийни спестявания и за по-чиста околна среда. Защото най-чистата енергия е именно спестената.