Фиксираните цени на билетите и таксите след приемането на еврото
Секция: ИКОНОМИКА
26 Юли 2025 11:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Фиксираните цени на билетите и таксите след приемането на еврото

/КРОСС/ С наближаването на 8 август, когато трябва да виждаме вече 2 цени на етикетите, и на 1 януари, когато ще започнем да плащаме и с левове, и с евро, се появяват все повече въпроси, свързани с конкретни казуси.

Какво ще се случи с двойното обозначение и реално двете цени - еврова и левова, за стоки и услуги, за които цените вече са твърдо определени от държавата или пък от общините, като билетчетата за градския транспорт, таксата при личен лекар и таксите в университет например.

Курсът лев-евро е ясен - 1.95583 лева за едно евро.

Как ще се изчисляват семестриалните такси за университетите? Ще се прилагат ли официалният курс на преобразуване и правилата за закръгляване, установени в закона за въвеждане на еврото, към съществуващите левови такси?

Студент плаща за специалност "Предучилищна и начална училищна педагогика" годишна такса от 600 лв., което прави 153,39 € на семестър. Тук въпросът обаче е дали университетът има право да закръгли таксата на 150 € (за по-голямо улеснение на студентите) или това противоречи на закона за въвеждане на еврото в Република България, и съответно таксата остава 153,39 € на семестър. По закон таксата трябва да е точно 153.39, но ако университета реши да вземе решение и да намали левовата равностойност на таксата, така че като я обърнем в евро тя да е точно 150 евро - това не би било проблем. Законът за въвеждане на еврото ще следи за необосновани поскъпвания. Не може да закръгли таксата на 154. Поевтиняването не е проблем, но пък възниква въпроса дали университета е готов да се откаже от 3 евро и 39 цента?  - за 1000 студенти това би означавало университета да загуби 3390 евро - едва ли.

За разлика от университета, който може да намали таксата с 3 евро, поне на теория, шофьорът на автобуса не може да намали цената на билетите за градски транспорт.

В София билетчето струва 1.60 лева, в евро цената става 0.82 евро. Ако го купим от шофьора, цената е 2 лева или 1.02 евро. И човекът в будката,  който ни продава билети, и шофьорът по правило трябва да ни върнат рестото в евро. Ако от касиерката се очаква да разполага с повече дребни монети и да може да връща, не е ясно дали шофьорите на автобусите ще имат време да броят левчета, да превалутират в евро и да изчисляват колко да върнат, после да броят дребни евроцентове за рестото. Ако дам 2 евро, шофьорът трябва да изброи 98 евроцента ресто.

Подобна е ситуацията и в Пловдив - и там шофьорите продават билети. Цената е 1 лев и ако се купи предварително или в автобуса, от 1 януари ще стане 51 евроцента. В Бургас единичният билет е 1.50 лева без значение откъде го купуваме - стават 0.77 евроцента. Тук обаче ще е по-лесно, тъй като в автобусите има кондуктори. Най-лесно ще им е на варненци. Там, с едно изключение, във всички автобуси има автоматизирана билетна система. Качваш се и може да платиш вътре и с банкноти и с монети и с карта. Шофьорът не продава билети. Цената на билета е 2 лева - в евро 1.02 цента.

Онези, които стопанисват линиите с апарати, отсега трябва да помислят с каква валута ще работят устройствата. В градовете, където се плаща на ръка, и кондукторите, и шофьорите трябва да имат достатъчно наличност при това на дребни монети.

Като шофьорите в сложна ситуация с връщането на ресто вероятно ще се окажат и личните лекари. При тях таксата е 2.90 - в евро - 1.48.

Нова телевизия, „Събуди се"