/КРОСС/ Известните японски kei коли не са чак толкова малки, но тези миниатюрни автомобили са ултракомпактни в сравнение с всичко, което някога е било предлагано за продажба на автопазара. Kei колите са ултракомпактни, стилни и достъпни превозни средства на Япония, станали популярни след Втората световна война. Те са малки, с ограничен обем на двигателя и ограничение на мощността. Големи марки като Honda и Suzuki все още ги произвеждат.
Историята за това как Япония се е влюбила в kei колите - и защо те процъфтяват в тази страна от поколения, датира отпреди повече от 70 години, но интересът към тези малки коли вече е модерно увлечение. Броят на кей колите нараства с всеки изминал ден и въпреки малките си размери, те имат много да предложат на ентусиастите.
В края на Втората световна война Япония се фокусира върху възстановяването на икономиката си и отдалечаване от изолационизма, който отдавна е бил характеристика на нейната политика. В опит да повишат производителността, лидерите на страната решават, че създаването на вътрешна автомобилна индустрия ще се превърне в един от крайъгълните камъни на възстановителните усилия. Но преди Япония дори да може да помисли за износ на своите автомобили и камиони, тя трябваше да утвърди своите автомобилни производители на вътрешния пазар, което буквално означаваше мобилизиране на гражданите ѝ около концепцията за собственост на личен автомобил.
Нация от купувачи на автомобили не само би помогнала за наливането на пари в държавната хазна, но и би позволила бърза индустриализация, с която Япония се е стремила да помогне за свръхзасилване на производствения си сектор. Вдъхновени от популярността на продажбите на мотоциклети - които са евтини за закупуване, застраховане и регистрация през 1949 г. правителството създава специален клас превозни средства, наречени keijidosha, които предлагаха същите предимства и достъпност, но с четири колела вместо две.
Дали става дума за автомобили „key" или „kay"? Ключът е в оригиналното име, споменато по-горе, keijidosha, което се произнася „key-gee-doe-sha". Чрез съкращаване на тази дума се получава „kei" или „kay", което се е превърнало в съкратен стандарт за обозначаване на kei автомобили. Какво означава самият термин? По-конкретно, keijidosha се превежда като „леко превозно средство".
Не забравяйте, че оригиналните kei автомобили са били вдъхновени от дизайна на мотоциклети, което означава, че „леките превозни средства" в този клас се определят предимно от много скромния си размер и също толкова малки двигатели. Всъщност много от задвижващите агрегати за ранните kei модели са били взети директно от мотоциклети.
Колко малка е всъщност една kei кола? Въпреки че правилата и разпоредбите са се променили през следващите десетилетия след лансирането на kei концепцията, от 1998 г. насам те са останали до голяма степен същите. В момента превозните средства в този клас трябва да не са по-дълги от 3,4 метра, да поддържат максимална ширина по-малка от 1,5 метра и обща височина под 2 метра.
Обемът на двигателя е ограничен до максимум 660 кубически сантиметра, но не търсете някаква магия за тунинг тук, тъй като никоя kei кола не предлага повече от 63 конски сили в заводски вид. Последното ограничение е самоналожено от японските автомобилни производители, подобно по обхват на това как в продължение на десетилетия нито едно превозно средство, продавано в границите на страната, не е предлагало повече от 276 конски сили. Макар че тази горна граница може да е била малко заблуда, в kei класа поне 63-е конски сили остават точно отражение на действителната мощност (въртящият момент на двигателя може да достигне до 90 Нм при някои модели с турбокомпресор).
Освен практическите предимства от притежаването на kei кола (като лесно паркиране, отлична горивна ефективност и по-лесно придвижване по претъпканите японски улици), правителството предлага и много данъчни облекчения и регулаторни освобождавания за собствениците. Това прави kei колите най-популярният избор сред японските граждани в продължение на десетилетия, дори когато правителството започва да намалява предимствата, предлагани от този клас превозни средства.
В резултат на това дълъг списък от автомобилни производители се гмурват с главата напред на пазара на kei коли, като Mazda, Honda, Daihatsu, Suzuki, Subaru, Mitsubishi, Nissan и Toyota - всички произвеждали тези модели в един или друг момент. В пика си през 2013 г. около 40 процента от продажбите на автомобили в Япония бяха kei автомобили. Днес, с данъци върху тези малки колички по-високи от всякога, техният дял от пазара е по-близо до 30 процента, като Daihatsu, Suzuki, Honda и Nissan заемат първите четири места по продажби.
Източник: https://auto-press.net/