Какво е Kei Car? Какво да знаем за тези достъпни, стилни и забавни миниколи в Япония
Секция: Автомобили
29 Юли 2025 22:47
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Какво е Kei Car? Какво да знаем за тези достъпни, стилни и забавни миниколи в Япония

/КРОСС/ Известните японски kei коли не са чак толкова малки, но тези миниатюрни автомобили са ултракомпактни в сравнение с всичко, което някога е било предлагано за продажба на автопазара. Kei колите са ултракомпактни, стилни и достъпни превозни средства на Япония, станали популярни след Втората световна война. Те са малки, с ограничен обем на двигателя и ограничение на мощността. Големи марки като Honda и Suzuki все още ги произвеждат.

Историята за това как Япония се е влюбила в kei колите - и защо те процъфтяват в тази страна от поколения, датира отпреди повече от 70 години, но интересът към тези малки коли вече е модерно увлечение. Броят на кей колите нараства с всеки изминал ден и въпреки малките си размери, те имат много да предложат на ентусиастите.

В края на Втората световна война Япония се фокусира върху възстановяването на икономиката си и отдалечаване от изолационизма, който отдавна е бил характеристика на нейната политика. В опит да повишат производителността, лидерите на страната решават, че създаването на вътрешна автомобилна индустрия ще се превърне в един от крайъгълните камъни на възстановителните усилия. Но преди Япония дори да може да помисли за износ на своите автомобили и камиони, тя трябваше да утвърди своите автомобилни производители на вътрешния пазар, което буквално означаваше мобилизиране на гражданите ѝ около концепцията за собственост на личен автомобил. 

Нация от купувачи на автомобили не само би помогнала за наливането на пари в държавната хазна, но и би позволила бърза индустриализация, с която Япония се е стремила да помогне за свръхзасилване на производствения си сектор. Вдъхновени от популярността на продажбите на мотоциклети - които са евтини за закупуване, застраховане и регистрация през 1949 г. правителството създава специален клас превозни средства, наречени keijidosha, които предлагаха същите предимства и достъпност, но с четири колела вместо две.

Дали става дума за автомобили „key" или „kay"? Ключът е в оригиналното име, споменато по-горе, keijidosha, което се произнася „key-gee-doe-sha". Чрез съкращаване на тази дума се получава „kei" или „kay", което се е превърнало в съкратен стандарт за обозначаване на kei автомобили. Какво означава самият термин? По-конкретно, keijidosha се превежда като „леко превозно средство".

Не забравяйте, че оригиналните kei автомобили са били вдъхновени от дизайна на мотоциклети, което означава, че „леките превозни средства" в този клас се определят предимно от много скромния си размер и също толкова малки двигатели. Всъщност много от задвижващите агрегати за ранните kei модели са били взети директно от мотоциклети.

Колко малка е всъщност една kei кола? Въпреки че правилата и разпоредбите са се променили през следващите десетилетия след лансирането на kei концепцията, от 1998 г. насам те са останали до голяма степен същите. В момента превозните средства в този клас трябва да не са по-дълги от 3,4 метра, да поддържат максимална ширина по-малка от 1,5 метра и обща височина под 2 метра.

Обемът на двигателя е ограничен до максимум 660 кубически сантиметра, но не търсете някаква магия за тунинг тук, тъй като никоя kei кола не предлага повече от 63 конски сили в заводски вид. Последното ограничение е самоналожено от японските автомобилни производители, подобно по обхват на това как в продължение на десетилетия нито едно превозно средство, продавано в границите на страната, не е предлагало повече от 276 конски сили. Макар че тази горна граница може да е била малко заблуда, в kei класа поне 63-е конски сили остават точно отражение на действителната мощност (въртящият момент на двигателя може да достигне до 90 Нм при някои модели с турбокомпресор).

Освен практическите предимства от притежаването на kei кола (като лесно паркиране, отлична горивна ефективност и по-лесно придвижване по претъпканите японски улици), правителството предлага и много данъчни облекчения и регулаторни освобождавания за собствениците. Това прави kei колите най-популярният избор сред японските граждани в продължение на десетилетия, дори когато правителството започва да намалява предимствата, предлагани от този клас превозни средства.

В резултат на това дълъг списък от автомобилни производители се гмурват с главата напред на пазара на kei коли, като Mazda, Honda, Daihatsu, Suzuki, Subaru, Mitsubishi, Nissan и Toyota - всички произвеждали тези модели в един или друг момент. В пика си през 2013 г. около 40 процента от продажбите на автомобили в Япония бяха kei автомобили. Днес, с данъци върху тези малки колички по-високи от всякога, техният дял от пазара е по-близо до 30 процента, като Daihatsu, Suzuki, Honda и Nissan заемат първите четири места по продажби. 

 

Източник: https://auto-press.net/