PwC: Потребителите в Централна и Източна Европа искат по-здравословни, по-достъпни и местни продукти от хранителната индустрия
Секция: Здраве
30 Юли 2025 22:29
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
PwC: Потребителите в Централна и Източна Европа искат по-здравословни, по-достъпни и местни продукти от хранителната индустрия

/КРОСС/ Това показват основните резултати от последното проучване на PwC "Voice of the Consumer"

  • Потребителите в Централна и Източна Европа усещат по-голямо финансово напрежение от тези в други части на света. Само 27% от анкетираните чувстват финансова сигурност в сравнение с 46% в световен мащаб.

  • Основният фактор при покупката на храна за потребителите е цената (64%), но вкусът също е важен (56%). Търси се стойност без компромис в качеството.

  • Цели 65% от анкетираните са силно загрижени за рисковете от ултрапреработените храни. Други основни притеснения са използването на добавки и консерванти (42%) и пестициди (60%).

  • Потребителите в ЦИЕ са два пъти по-склонни да изберат местни хранителни продукти пред чуждестранни (30% срещу 15%).

  • 84% от потребителите вярват, че технологиите и устройствата за здравословен начин на живот са променили ежедневните им дейности и поведение, а 72% приемат добавки за подобряване на здравето си.

  • 35% от анкетираните твърдят, че биха плащали повече за хранителни продукти, за да подкрепят подобряването на качеството на почвата и увеличаването на биоразнообразието.

 

Потребителите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) търсят здравословни, достъпни и местни хранителни продукти. Това показват резултатите от последното глобално проучване на PwC "Voice of the Consumer 2025"  ("Гласът на потребителя 2025"), което разкрива промени в предпочитанията на купувачите на хранителни стоки.

Глобалният хранителен сектор е изправен пред предизвикателството да предоставя питателни продукти и ястия, като същевременно отговаря на ограниченията в ресурсите и променящите се потребителски нужди. Сътрудничеството и иновациите предлагат нови възможности за растеж, като според проучването се очаква сферата "Как се храним" да достигне брутна добавена стойност от 9,88 трилиона щатски долара до 2035 г.

Резултатите от проучването за ЦИЕ показват промени в потребителските навици, които са в съответствие с предпочитанията на потребителите за здравословен и технологично-ориентиран начин на живот. За да отговори на актуалните потребителски нужди, хранителната индустрия трябва да преосмисли продуктите и услугите, които предлага на пазара.

Божидар Нейчев, управляващ съдружник, PwC България, и ръководител Консултантски услуги, PwC Югоизточна Европа, коментира:

"Потребителите в нашия регион стават все по-взискателни. Те търсят качество и устойчивост, въпреки че усещат увеличението на разходите за живот повече от много от потребителите в други части на света. Това предоставя възможности за хранителната индустрия да се трансформира, за да създаде стойност, и да предлага по-здравословни, местни и устойчиви продукти."

Нова потребителска динамика: Цена, сигурност и здраве 

Финансовите ограничения и геополитическата нестабилност влияят върху решенията за покупка на потребителите в ЦИЕ. Около половината от анкетираните посочват именно тези фактори като основни свои притеснения. Въпреки че цената играе важна роля, потребителите държат също на вкуса и качеството. Стратегиите за бизнес успех в хранителната индустрия трябва да се фокусират върху достъпни, вкусни и питателни продукти от устойчиви местни източници, за да бъдат смекчени притесненията, свързани с геополитическите рискове.

Променящи се потребителски изисквания: Вкусни, здравословни и местни продукти

Ориентирани към изгодните стоки и загрижени за здравето си, потребителите в региона са склонни да избират различни марки и производители, за да получат по-добро съотношение качество-цена и вкус. Резултатите от проучването на PwC показват, че здравните рискове и прозрачността на производствените процеси са от ключово значение за купувачите, които предпочитат пресни, сезонни и местни продукти. Анкетираните заявяват и че очакват все повече производителите на храни да насърчават по-здравословното хранене.

Нарастващ фокус върху здравословния начин на живот и удобството

Потребителите в ЦИЕ са все по-загрижени за здравето си, като все повече от тях намаляват употребата на алкохол и избягват ултраобработените храни. Купувачите проявяват интерес и към устройствата за здравословен начин на живот и удобство. Това създава възможности за производителите и търговците на дребно да предлагат минимално обработени хранителни продукти и технологични решения, които да подпомогнат ефективното планиране на храненията. 

Устойчивостта е от сериозна важност

Мнозинството от потребителите в нашия регион остават загрижени за климатичните промени. Над една трета от анкетираните изразяват готовност да плащат за устойчиво произведени храни. Местните продукти са предпочитани, тъй като се възприемат като качествени и понякога по-изгодни. Това трябва да насърчи хранителната индустрия да трансформира своите практики, за да се фокусира върху местни и екологично чисти предложения.

Албена Маркова, съдружник, Консултантски услуги, PwC Югоизточна Европа, коментира:

"Засиленият интерес на потребителите към здравословния начин на живот, устойчивостта и местното производство е сериозен знак към хранителната индустрия в целия регион на Централна и Източна Европа, и, разбира се, в България. Търговците и производителите, които инвестират в прозрачни производствени практики и подобряват качеството на своите собствени марки, ще процъфтяват на конкурентния пазар. Сега е моментът да се изгради доверие с потребителите, които са по-информирани, технологично ориентирани и взискателни от всякога." 

За да научите повече за потребителските предпочитания и тенденциите в хранителната индустрия в ЦИЕ, изтеглете нашия подробен доклад.

 

За проучването "Voice of the Consumer":

През януари и февруари 2025 г. глобалният център за пазарни проучвания и анализи на PwC - PwC Research, анкетира 21,075 потребители от 28 държави и територии: Австралия; Бразилия; Канада; Китай; Египет; Франция; Германия; Хонконг, Южноазиатски регион; Унгария; Индия; Индонезия; Ирландия; Малайзия; Мексико; Нидерландия; Филипини; Полша; Катар; Румъния; Саудитска Арабия; Сингапур; Южна Африка; Испания; Тайланд; Обединени арабски емирства; Украйна; САЩ; Виетнам. Респондентите бяха на възраст над 18 години и бяха запитани по редица теми, свързани с потреблението на храни и тенденциите сред потребителите, вкл. пазаруване на хранителни стоки и избор на храни, здраве и здравословен начин на живот, нови технологии, както и климат и устойчивост. Интервютата с бизнес лидери от индустрията се проведоха през май 2025 година.

За PwC:

В PwC помагаме на клиентите ни да изградят доверие в обществото и да се трансформират, за да превърнат предизвикателствата в конкурентно предимство. Ние сме мрежа от фирми, ориентирана към хората, с фокус върху технологичния напредък и растеж. С над 370 000 професионалисти в одит, данъчни и правни услуги, сделки и бизнес консултиране в 149 страни по света, ние съдействаме на местни и чуждестранни организации да изградят, поддържат и ускорят инерцията на бизнеса си. Научете повече тук: www.pwc.com.