Петър Ганев: Размахвайки плашилото за ръст на цените, властта си разписа празен чек
Секция: ИКОНОМИКА
02 Август 2025 10:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Петър Ганев: Размахвайки плашилото за ръст на цените, властта си разписа празен чек

/КРОСС/ По-високи цени и по-малко избор за потребителите - такъв ефект от новите текстове в Закона за въвеждане на еврото и законопроекта за веригите на доставки прогнозира икономистът Петър Ганев, който е част от екипа на Института за пазарна икономика. В своя публикация Ганев изследва потенциалните последици от текстовете върху ценообразуването и асортимента в търговската мрежа.  

"Размахвайки плашилото за ръст на цените, властта си разписа празен чек да се меси в търговията на дребно", коментира в публикацията си икономистът Петър Ганев, като обръща специално внимание на възможността Министерският съвет да предприема временни мерки в случай на значително покачване на цените на стоките и услугите от първа необходимост. „Това наистина е отворена врата към безконтролна власт и намеса на пазара, без каквато и да е санкция от Народното събрание", подчертава авторът от Института за пазарна икономика. Изводите са свързани с промените в Закона за еврото, които бяха гласувани на второ четене през седмицата, но все още не са обнародвани в "Държавен вестник".

Вчера пък беше публикуван за ново обсъждане вариантът на законопроект за веригите на доставки. В него е записано, че поне 80 % от млечните продукти трябва да бъдат от български производители. Според Ганев това осигурява „гарантиран пазар за определени производители, а не защита на потребителите". „Новият проект на закона на практика убива промоциите на храни. Първият вариант на закона казваше, че промоциите могат да засягат до 25% от обема на стоките по договор между доставчик и търговец на дребно. Сега това остава, но се добавя, че самата промоционална отстъпка е до максимум 10% от цената. 

Това е изцяло нова философия на този текст, като на практика се приключва с промоциите в големите магазини", коментира икономистът и допълва: „Всеки път, когато сте в голям магазин и видите хранителна стока на промоция с голяма отстъпка в цената, имайте предвид, че правителството обмисля да забрани по-ниската цена".