/КРОСС/ За съжаление днес, както по времето когато аз съм била в гимназия, включително дори и нашите родители, основно в българските училища се набляга на това да запаметим факти и информация. А нашите деца достигат до тези факти в много ранна възраст през различните устройства, с които боравят. Това не са уменията, които ценят работодателите и светът в днешно време. Това каза предприемачът Евгения Пеева в предаването „Тази неделя" по бТВ.
Уменията, които трябва да имат учениците, са свързани със способността да мислят самостоятелно и как бързо да достигат до информацията, която им е необходима. „Това умение се ценеше, когато аз започнах първата си работа, завършвайки „Харвард", кандидатствайки в глобална бизнес консултантска компания. Най-важното нещо, което те търсиха у мен, е, когато ми поставят една задача с неясен отговор - практическа задача от бизнеса, как ще подходя", разказа тя.
Социално-емоционалната интелигентност, адаптивността и готовността за учене също са изключително важни.
„За мен модерното образование е това образование, което помага на човек да се реализира като пълноценна, щастлива, удовлетворена личност. Българското образование е много назад. България е на опашката на държавите от гледна точка на способността на децата ни да мислят, да се адаптират, да са готови за развитие, включително и по други параметри - т.нар. научна грамотност, способността да боравят с научно мислене, способността да прочетат един текст и да разберат какво той им казва. Там над 50 процента от 14-15-годишните в България са на най-ниските нива. Имаме топ ученици, които могат да се измерят с най-добрите ученици в света и най-добрите образователни системи, но те са много много малък процент, броят се процентите на пръстите на едната ми ръка", посочи Евгения Пеева.
Големият проблем според нея е, че повечето ученици изостават и не развиват ключовото умение да мислят самостоятелно. „За съжаление всички са поставени пред един аршин и той е т.нар. национални външни оценявания и държавни зрелостни изпити. Тези оценявания, които именно проверяват децата ни какво са научили като знание, като факти и като шаблони на мислене, а не като реалната способност аз да решавам истински проблеми в моя живот, в моята работа, реалната способност да се адаптирам, да формирам взаимоотношения, да познавам емоциите си, които са ключовите за успешната реализация на човек. Губим времето на децата си с това да заучават факти и начини на мислене, които по никакъв начин няма да им свършат работа за техния успешен самостоятелен живот, завършвайки училищното си образование."
Решението според нея е промяна в начина на оценяване на учениците. „Така и учителите ще се почувстват много по-уверени в това, което те интуитивно знаят - че не са важни резултатите на тези изпити, а е важно реално учениците с какво си тръгват от училище, дали си тръгват всеки ден от училище с желание да се върнат утре, дали влизат в класната стая с любопитство и мотивация за учене, дали си тръгват с изправена глава и си казват „Аз мога и от мен зависи", или се чудят как да избягат от час и да го проспят просто защото не виждат никакъв смисъл в него", заяви Пеева.
бТВ, „Тази неделя"