Кюстендил става акцент в националната туристическа реклама на България
Секция: Туризъм
15 Август 2025 18:59
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кюстендил става акцент в националната туристическа реклама на България

/КРОСС/ Регионът с устойчив ръст на туризма през 2025 г.

Кюстендил отбеляза с тържествена програма осемнадесетото издание на празника „Панагия - Въздигане на хляба", който по решение на Общинския съвет от тази година е официален духовен празник на града, съвпадащ с Успение на Пресвета Богородица. На 15 август 2025 г. градът посрещна министъра на туризма Мирослав Боршош, Негово Светейшество Българския патриарх и Софийски митрополит Даниил и негово Преосвещенство, втория викариен епископ, които заедно с кмета на града, инж. Огнян Атанасов, споделиха духовното и културно тържество.

Денят започна с официалната среща на министъра на туризма в сградата на Община Кюстендил. На срещата присъстваха още областният управител на Област Кюстендил, инж. Методи Чимев, председателят на Общинския съвет, Димитър Велинов и представители на Община Кюстендил. "За мен е огромна радост да заявя, че след решение на настоящия Общински съвет, "Панагия" от тази година е официален празник на Кюстендил. Градът ни винаги е свързван с лечебните си води, но предлага още много различни възможности за туризъм като туристическите обекти в общината са напълно достъпни. Кюстендил е град с многовековна история и прекрасна природа. Развиваме, например успешно поклонническия туризъм, като работим и за разгръщането на потенциала на уикенд туризма, защото регионът предлага разнообразни туристически преживявания - спортни, културни, балнеолечение, климатолечение и много други", сподели инж. Огнян Атанасов.

По време на срещата министър Мирослав Боршош заяви, че целта на Министерството на туризма е Кюстендил да заеме по-осезаемо място в националната туристическа реклама. "Съвременните туристи търсят нещо конкретно и уникално за дестинацията. Регионалните акценти са онова, което води туристите във вътрешността на страната. Трябва да обсъдим три основни теми - легловата база, маршрутите за различните видове туризъм и как ще представяме това богатство. Кюстендил има много предимства като туристическа дестинация  - добра инфраструктура, близост до столицата и високо ниво на чистота в града. Но малката леглова база остава предизвикателство", подчерта министърът.

По време на краткия брифинг, даден след срещата, министърът на туризма потвърди положителния ръст в туристическия сектор за първото полугодие на 2025 г. "Туристопотокът от няколко основни класически за страната ни пазара се възстановява, но още не е достигнал нивата от 2019 г. Той поясни, че в резултат на срещата с кмета са очертани силните страни на Кюстендил като туристическа дестинация и ключовите предизвикателства за развитието на сектора в региона. „Община Кюстендил има богата фестивална програма, която ние като министерство ще подкрепим", допълни още министър Боршош.

След срещата делегацията се включи в Патриаршеската света литургия, отслужена от патриарх Даниил в храм „Успение Богородично".

Празничната програма продължи с тържествен водосвет за здраве и благоденствие, освещаване на богородични хлябове, изложба на обредни пити, работилници за месене на хляб и артистичния пърформанс „От шевицата до хляба".

В поздравителната си реч министър Мирослав Боршош се обърна към официалните гости и всички присъстващи като подчерта значението на празника и богатството на региона: "За мен е чест и дълбоко вълнение да бъда днес тук, в сърцето на тази благословена земя, за да споделим заедно празника „Панагия - Въздигане на хляба". Това е събитие, в което се преплитат вярата, традицията и почитта към майката - закрилница и хранителка, и в който българският дух се изразява по един особено светъл и чист начин." Той допълни, че Кюстендил е не само пазител на вековни традиции, но и притегателно място за туризъм - с минералните си извори, богатата история и гостоприемството на своите хора.

Кюстендил, известен като „градът на изворите", отчита над 27 000 туристически регистрации за първите седем месеца на 2025 г., което е ръст от над 9% спрямо миналата година. Най-многобройни са туристите от България, от Северна Македония, Италия, Сърбия, Германия и Израел.