/КРОСС/ Не наблюдаваме ръст в дребната престъпност, по-скоро тя остава константна. Мотивите са различни - от имитиране на поведение пред приятели до нужда от храна или просто импулсивно действие. Това каза началникът на група в сектор „Улична престъпност" в СДВР Виталий Цветков в предаването „Събуди се" по Нова телевизия.
Нова мода сред кражбите в столицата - кражба на книги от книжарници, включително луксозни издания на висока стойност. „Звучи почти хумористично - кражба на духовна храна, но е факт. Имаме няколко задържани за кражба на книги, включително жена на около 40 години, която не изглеждаше да има финансови проблеми. Не даде обяснение защо го е направила", разказа Цветков.
Сред по-куриозните случаи се откроява и кражба на луксозно издание на „Хари Потър", както и опит за кражба на шест различни обувки - четири леви и две десни, всички с различен размер.
Паралелно с книжарниците, търговските центрове в столицата остават постоянна цел на крадци. Най-често се крадат дрехи и малки вещи, сочат наблюденията на СДВР. Извършителите - смесица от непълнолетни, младежи и дори възрастни хора над 60 години. Въпреки че няма спад на възрастовата граница при извършителите, все по-често непълнолетни попадат в полезрението на полицията.
„Не можем да говорим за ясно обособени банди. Имаше няколко такива групи, но благодарение на координирана работа между СДВР, ГДНП и други регионални дирекции, те бяха неутрализирани", посочи Цветков.
Според него част от извършителите са българи, живеещи в Западна Европа, които се връщат у нас за празници или ваканции и междувременно извършват кражби.
За т.нар. „локали" - групи от деца и тийнейджъри, извършващи джебчийски кражби, се отчита спад, особено след засилените полицейски мерки през последните месеци.
Отчетен е спад на инцидентите, извършвани от т.нар. локали. „Сега е лято и част от тези деца ги няма в София, но и като цяло присъствието им намаля. Нямаме сигнали за скорошни нападения от подобни групи", увери Цветков.
Експертът обаче съветва да не оставяме чанти и ценности без надзор, особено в колички в магазини. „Внимавайте какво публикувате в социалните мрежи - не споделяйте локация, когато не сте у дома", добави Цветков.