Министър Караджов: Частните оператори могат да направят железницата атрактивна, устойчива и ефективна
Секция: БЪЛГАРИЯ
20 Август 2025 12:06
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Министър Караджов: Частните оператори могат да направят железницата атрактивна, устойчива и ефективна

/КРОСС/ Кабинетът възложи на Министерството на транспорта и съобщенията да избере нови оператори железопътни превози. Това обяви на брифинг в Министерския съвет ресорният министър Гроздан Караджов.

„Целта на нашето правителство е да превърнем сектора в гръбнак на обществения транспорт в страната. От десетилетия той е недофинансиран и нереформиран. Срокът за реформата е до края на годината. Частните оператори имат шанс да направят нашата железница атрактивна, устойчива и ефективна", каза министърът.

Той увери, че „конкуренцията няма да е просто борба за субсидии, а състезание за по-добро обслужване на пътниците". Караджов подчерта, че до момента има издадени три железопътни лиценза, но нито един от тях не е направил постъпления да стане реален оператор на този тип услуги.

„Ето защо в Плана за възстановяване и устойчивост сме записали ясно и точно, че при изготвяне на конкурсна недискриминационна процедура за възлагане на тези услуги ще се премахнат всички потенциални пречки и ще се гарантира достъпът до базара, включително разделянето на договора на няколко обособени позиции с ограничен обем. Разделили сме мрежата и влаковете в страната на три региона - един, условно наречен западен, който ще превозва и ще извършва 75% от дейността, един северен, който е 13,5% от дейността и един южен, който е 11,2% от дейността", обясни транспортният министър.

Конкурсът ще бъде обявен идната седмица, а срокът за подаване на документи ще е три месеца. До 13 декември тази година трябва да бъде избрана оферта и да бъде сключен договор. Година по-късно ще започне реалната дейност на избрания кандидат. Срокът на договора ще е 12 години. Операторите ще имат достъп до подвижния състав, който държавата е закупила до 2009 г. Те ще могат да го ползват безплатно, като собствеността си остава винаги и единствено само на държавата в лицето на МТС. Целият подвижен състав, придобит преди 2009 година, си остава на БДЖ Пътнически превози.