/КРОСС/ Чешкият бюджетен лифтбек Skoda Rapid радва с пространство, икономичност и лекота на поддръжка, но дори и той има слаби места. Представяме ви най-често срещаните проблеми, за които трябва да знаете, преди да решите да си купите първото поколение на автомобила.
1. Повишен разход на масло
След актуализацията през 2015 г., Rapid получи атмосферни двигатели 1.6 CWVB и CWVA (90 и 110 к.с.). И двата често започват да консумират масло още при малък пробег. Същият проблем е типичен и за турбокомпресорния двигател 1.4 TSI CAXA, който се използваше в първите години от производството на модела.
Какво да се направи
При двигателите с атмосферно пълнене проблемът най-често е свързан с износване на буталата или водачите на клапаните. В зависимост от степента на повредата се извършва или ремонт, или се подменя цялата глава на цилиндрите - тя е обединена с изпускателния колектор.
При турбо версията, основният източник на разход на масло е лошата конструкция на буталата и пръстените. Единственият начин да се поправи ситуацията е основен ремонт с подмяна на буталната група. За да се отложат сериозните ремонти, е необходимо да се използва само висококачествено масло и да се сменя по-често от предписаното в регламента.
2. Проблеми с турбокомпресора
При всички версии на 1.4 TSI турбо двигателя (серии EA111 и EA211), инсталирани на Rapid, понякога турбокомпресорът "изчезва", губи се мощност и се появяват грешки, свързани с работата на турбината. Виновникът най-често е механизмът, регулиращ клапана.
Какво да се направи
Като правило, се поврежда вакуумният или електрическият актуатор, като видът зависи от поколението на двигателя. Самата тази част е евтина, но повредата ѝ води до забележима загуба на мощност. При първите признаци на неизправност е препоръчително да проверите актуатора и регулиращия клапан. Ако се открие неизправност, трябва веднага да се сменят.
3. Проблем с автоматичната трансмисия
Във версиите на Rapid с атмосферни двигатели е монтирана 6-степенна хидромеханична автоматична скоростна кутия Aisin. Тя като цяло е надеждна и би трябвало да издържи до 300 000 км, но с течение на времето може да започне да "рита" при смяна на предавките, а при вече по-голям пробег - да премине в авариен режим.
Какво да се направи
Най-често проблемът се появяват при пробег от 120 000-140 000 км поради остаряло трансмисионното масло. Въпреки че производителят препоръчва смяната му на всеки 90 000 км, на практика е по-добре да се прави два пъти по-често - така скоростната кутия ще издържи по-дълго. Преминаването към авариен режим обикновено се причинява от прекъсване на окабеляването между блока за управление и клапаните.
4. Неизправности на DSG трансмисията
Във версиите с турбо двигател е инсталирана 7-степенна роботизирана DSG трансмисия (версия DQ200). Още при пробег от 80 000-100 000 км може да се появят потрепвания при смяна на предавките, забавяния при включване на предавки или задната излиза от строя. "Рисковата група" включва автомобили, които често попадат в задръствания и интензивно ускоряват и спират.
Какво да се направи
DSG трансмисията със "сухи" съединители е чувствителна към натоварвания и прегряване. Особено слаби места са бързо износващите се съединители и ненадеждната вилка за включване на шеста и задна предавка в ранните версии на скоростната кутия (по-късно дизайнът е подобрен). Възможни са и повреди в мехатроника. За да удължите живота на скоростната кутия, трябва да избягвате резки потегляния и редовно да адаптирате трансмисията.
5. Вибрации при ускорение
При около 50 000 км, Rapid може да започне да вибрира, което се появява само когато натиснете газта и изчезва веднага след като отпуснете педала. Най-често това показва износване на едно от вътрешните карета на полуоската, разположени от страната на скоростната кутия.
Какво да се направи
За да предотвратите преждевременно износване, е необходимо редовно да проверявате маншоните на каретата. Ако се появят пукнатини или разкъсвания, те трябва да се сменят незабавно, преди да попаднат мръсотия и влага. Ако карето вече е счупено, ще трябва да се смени. По-добре е да се монтира оригинална част - евтините аналози, като правило, бързо се повреждат.
6. Подгряването на седалките не работи
Като цяло, електрониката на чешкия модел е надеждна и рядко се поврежда без причина. Подгряването на седалките, особено на шофьорската, обаче понякога се поврежда след около 100 000 км.
Какво да се направи
За да удължите живота на подгряването, трябва да боравите внимателно със седалката и да не поставяте върху нея тежки предмети с остри ръбове, защото могат да повредят нагревателните елементи. В случай на счупване, нагревателните модули могат да бъдат сменени и най-често не изцяло, а на части.
Източник: automedia.investor.bg