Как игрите помагат на децата да се пазят в интернет?
Секция: Технологии
25 Август 2025 10:46
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Как игрите помагат на децата да се пазят в интернет?

/КРОСС/ Образователната кампания на Yettel използва метода на учене чрез преживяване, за да предаде важни послания за защитата онлайн

Новото издание на Digital Scouts стартира с обновена визия и две нови онлайн игри за децата от 7 до 18 години. Инициативата на Yettel в партньорство с Центъра за безопасен интернет помага на подрастващите да се ориентират бързо и уверено в онлайн пространството, за да се предпазят от различните заплахи. За новия формат и посланията на кампанията разговаряме с Маргита Колчева, мениджър „Устойчиво развитие" в Yettel.

Госпожо Колчева, Yettel даде старт на обновеното издание на кампанията Digital Scouts с призива „Ти си на ход" и две нови онлайн игри. Към кого се обръщате с този призив и защо избрахте гейминг формата?

Digital Scouts е наша дългосрочна инициатива за безопасността на подрастващите в интернет още от 2019 г., а с призива се обръщаме към най-младите членове на обществото - децата и тийнейджърите. С посланието „Ти си на ход!" ние искаме да насърчим подрастващите да бъдат проактивни относно защитата си в мрежата. Чрез различните ситуации, представени в игрите, им помагаме да взимат правилните решения сами, но и да знаят към кого да се обърнат за съвет или помощ. 

Насоката за трансформацията на кампанията ни бе подсказана от самите младежи. Във времето Digital Scouts премина през различни формати - от игра в мобилно приложение, където децата търсят скрити локации и отговарят на въпроси относно сигурността в мрежата, до образователен куиз с участието на популярни инфлуенсъри в социалните мрежи. От няколко години, със специално разработени тематични интерактивни инсталации паралелно успяваме да извадим децата от онлайн средата, и чрез различни игри и предизвикателства си говорим с тях офлайн за безопасността в интернет. С мобилните инсталации участвахме в различни събития и това затвърди наблюденията ни, че знанията чрез игри и преживявания са по-трайни и ангажиращи.

Затова и тази година решихме да обновим кампанията Digital Scouts, като създадохме  две нови онлайн игри, свободно достъпни на digitalscouts.bg. Едната е предназначена за по-малките от 7 до 13 години, а другата е за по-големите над 14 години. Така в нов формат и с обновена визия помагаме на децата да усвояват нови дигитални умения чрез разрешаване на различни загадки и предизвикателства. 

Какви са целите на кампанията и кои всъщност са „дигиталните скаути"? 

Digital Scouts е част от програмата ни „Безопасен интернет и развитие на дигитални умения", а целта, която си поставяме с нея, е да ангажираме поне 40 хиляди деца по темата всяка година. Дигиталното образование е ключов приоритет за нас, а чрез тази инициатива се стремим да подсигурим защита за децата, като част от уязвимите групи в интернет. Важна роля затова имат и възрастните, разбира се. Работим активно с родителите и учителите, за да предадем чрез тях посланията за безопасно сърфиране, но и за да им помогнем самите те да се ориентират по-добре в бързо променящия се цифров свят. 

Дигиталните скаути са децата, към които се обръщаме, и каним да се включат в кампанията. Както традиционните скаути изграждат практически умения чрез игра и приключения в природата, така искаме дигиталните скаути да се учат как да се защитават в онлайн среда, попадайки в различни ситуации. Така им даваме възможност да решават загадки и да се чувстват като герои и най-важното - правим ги активни участници, а не пасивни слушатели.

Интересите на децата се променят, когато порастват. Как успявате да ги ангажирате в различните възрастови групи?

Геймификацията ни позволява да поставим децата в реални ситуации и да ги предизвикаме сами да достигат до верните отговори. Двете игри са съобразени с възрастта и уменията на децата. За по-малките използваме пъзели, картинки и карти с герои, за да се доближим до ежедневието и интересите им. А за по-големите прилагаме популярния сред младата аудитория жанр криминално разследване, като им отправяме детективски задачи за разплитане на мистерия. Участниците получават достъп до смартфона на Ванеса - ученичка, станала жертва на онлайн атака, и трябва да разкрият кой и как се е опитал да злоупотреби с данните ѝ. 

С двете игри искаме да насърчим децата да разчитат на собствената си преценка и  съобразителност, както и да трупат ценни познания за опасностите в мрежата. Така не само докато играят, но и в реалния живот ще са способни да запазят и защитят своята онлайн сигурност. Освен това, всички деца, които завършат успешно съответната за тяхната възраст игра, могат да се регистрират в томболата ни с награди. 

Споменахте ролята на родители и учители - според Вас кои други фигури имат авторитет в очите на децата? 

Последните ни проучвания за дигиталните навици на подрастващите показват, че след семейството и училището, предпочитаното място за получаване на нови знания са социалните мрежи, където инфлуенсърите могат да бъдат истински ментори и примери за подражание на децата. От години ние работим успешно с редица създатели на съдържание, които се ангажират с каузата ни и помагат да достигнем до повече младежи.  

Тази година посланици на кампанията са Стан, Стефи и Алексчето, които припознаха темата и ще представят не само полезни съвети и „хакове" на младите, но и ще споделят личните си истории и опит относно защитата в интернет. 

Как успявате да достигнете до децата и тийнейджърите?

Споменах вече интерактивните инсталации с игрови елемент в рамките на събития и активности в училищата - те са изключително полезни с това, че предразполагат за групови занимания, включително под супервизията на възрастен. За мен най-интересни са моментите, когато на база въпросите в играта, дете споделя, че според него знае верния отговор, защото вече е попадало в подобна ситуация. Това за нас е не само възможност да разберем как постъпват младежите, но е и правилният момент за иницииране на допълнителен разговор - какво е можело да бъде направено по-добре, споделили ли са с правилните хора (родител, учител), помогнали ли са подобен случай да не се повтори за приятелите им (чрез докладване в дадена социална мрежа или пък чрез връзка с Центъра за безопасен интернет).

Говорейки за достигане до младежите, допълнително тази година надградихме и онлайн комуникацията като създадохме Digital Scouts Squad - броудкаст канал към Instagram профила на Yettel, посветен на безопасния интернет. Тримата инфлуенсъри, посланици на кампанията, също се присъединяват към отбора на дигиталните скаути и ще споделят в канала ценни съвети за справянето с онлайн измами, управление на дигитален имидж и защита на личните данни. За абонатите на канала са предвидени и ексклузивни игри и томбола с награди. 

Върху кои теми и онлайн рискове се фокусирате тази година и на какво искате да научите децата с тях?

Стараем се да надграждаме темите ежегодно, за да сме релевантни към рисковете, породени от начина, по който младите общуват и се забавляват в интернет. Фокусираме се най-общо върху три области. Първата е защитата на личните данни - учим децата да създават силни пароли, да защитават профилите и устройствата си, и да бъдат особено внимателни при разговори с непознати. Обръщаме внимание и на т.нар. „catfishing" - ситуации, при които хора се представят за други в интернет, и стават все по-срещани сред младите. Втората ключова област е изграждането на критично мислене - в епохата на дезинформацията е от съществено значение подрастващите да умеят да разпознават фалшиви новини, фалшиви профили и подвеждащо съдържание. Третата област са онлайн заплахите - включително как да се справят с обидни или заплашителни съобщения и как да разпознаят фишинг атаки, които стават все по-сложни и трудни за идентификация. Особено внимание отделяме на управлението на дигиталния образ и превенцията срещу тормоз и неподходящо съдържание.