Жертвите на войната по пътищата и новите мерки за намаляване на катастрофите
Секция: Коментари
25 Август 2025 11:01
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Жертвите на войната по пътищата и новите мерки за намаляване на катастрофите

/КРОСС/ На фона на поредица от тежки пътни инциденти през последните седмици, експерти коментираха в студиото на "Твоят ден" по NOVA NEWS дали новите мерки за пътна безопасност работят и къде са системните проблеми, които водят до война по пътищата. В дискусията участваха Нинелла Върбанова от сдружение "Ангели на пътя", бившият началник на КАТ-София Тенчо Тенев и състезателят Тодор Христов от УС на Българската федерация по автомобилизъм. 

Според Нинелла Върбанова, основният проблем е липсата на воля в държавните институции, породена от "твърде много зависимости и корупция". Тя определи правосъдната система в България като "либерална" и заяви, че "условните присъди убиват". Като пример тя посочи случай от кв. "Христо Ботев" преди месец, където шофьор с условна присъда е причинил смърт. "За 10 години броят на затворниците е намалял от 8500 на 6500, не защото се вършат по-малко престъпления, а точно обратното - защото се дават масово пробации и условни присъди", каза Върбанова.

Тя разкри и нови, притеснителни детайли около инцидента в Слънчев бряг, при който 19-годишен младеж с бъги блъсна семейство. По думите ѝ, съществува втори, по-ясен видеозапис на инцидента, който обаче "няма да види бял свят""На него се вижда, че момчето е с телефон, с приятелка, която е изчезнала безследно за свидетел. Заради микробус, шофьорът, се стряска, извива надясно, качва се на тротоара, бута ги един път, удря се в стена, отблъсква се от стената и минава през тях втори път", разказа Върбанова, като допълни, че полицията е предупредила собственика на хотела да не разпространява записа.

Бившият началник на КАТ-София Тенчо Тенев уточни, че превозното средство от инцидента в Слънчев бряг не е АТВ, а електрическо бъги, което се управлява като автомобил и изисква свидетелство за правоуправление. "Това е чисто неправилно движение по пътното платно, навлизане в лентата за насрещно движение, вследствие на отклоняване на вниманието, най-вероятно говорене по телефона", коментира той.

Според Тодор Христов, първият българин, участвал в рали "Дакар", в основата на всичко е "безнаказаността". Той разкритикува липсата на подкрепа от страна на държавата за инициативи, свързани с пътната безопасност, като даде пример с основаната от него детска АТВ школа през 2009 г., която е спряла да съществува поради липса на подкрепа от министерствата.

Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че са нужни работещи решения, а не "празни приказки". Като пример за добри практики беше посочена Гърция, където от тази есен се въвежда глоба от 350 евро при първо нарушение за говорене по телефона и 1000 евро и 6 месеца без книжка при второ. Беше предложена и идеята за създаване на държавна платформа към Пътна полиция за подаване на сигнали от граждани, подобна на успешния модел в Турция, вместо разчитането на частни такива.