Suzuki Vitara е антидот за консуматорското общество
Секция: Автомобили
26 Август 2025 22:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Suzuki Vitara е антидот за консуматорското общество

/КРОСС/  От Леонид Селиктар

През последните няколко години, европейските автомобилни производители и потребители живеят в свят на в голяма степен неадекватни и крайни политически условия и решения, прокарващи необмислени и прибързани "еко-отговорни" цели, притискащи както компаниите, така и самите клиенти, буквално до стената.

Електрическата мобилност има всички предпоставки и шансове да се превърне в доминанта не само в Европа, но и в световен мащаб, но това ще се случи не в резултат на нереалистични крайни срокове, а на базата на потребителското търсене. Както продължаваме да виждаме и през 2025 година, поговорката "На сила хубост не става" важи с пълна сила и един от основните "двигатели" на продажбите на електрически автомобили продължават да бъдат държавните субсидии на местно ниво. Има разбира се и изключения, като скандинавските пазари, но те са много специфични и сравнително малки като обем на реализация.

Два факта, които знаем според данните от последните бизнес години при електромобилите са: новите автомобили станаха осезаемо по-скъпи и по-тежки. Проучвания също така сочат, че докато средният свободен пробег при електромобилите се е увеличил с едва 4% в сравнение с 2024 година, то автономността, в резултат на все по-големият дял на SUV модели и по-големи, и съответно тежки, батерии, е намаляла с 16% в сравнение с тази от далечната 2018 година. "Това означава, че се използват много по-големи батерии, за да се осигури незначително увеличение на пробега", се казва в анализ на Recurrent.

На фона на цялата технологична революция, която предлагат електромобилите, ми стана интересно да направя малка крачка назад и да си припомня защо в автомобилите трябва да има повече страст и вътрешно удовлетворение от управлението, а не толкова дигитализация и системи за асистенция и безопасност, които водачът изключва при първа възможност.

Suzuki Vitara е антидот за консуматорското общество. То е с класически и несъмнено разпознаваем дизайн, с минималистичен, но напълно достатъчен като материали, изпълнение, сглобка и оборудване интериор, и технологично ниво, което макар и първосигнално да изглежда поостаряло, е напълно адекватно, достатъчно и най-вече пълноценно. 

Интериорът на Vitara предлага баланс между аналогово и цифрово изживяване, изпълнен с богат набор механични бутони и превключватели, и дигитализирани повърхности в средната конзола и между двата класически уреди със стрелки (скоросто- и оборотомер) на инструменталния панел. Цифровизацията е ясна, с интерфейс, който не изисква две висши образования за експлоатация, а функционалностите са факт, като стигаме дори до момент, който липсва при повечето автомобилни производители- дали да е активна функцията "One Touch" на мигачите или да трябва да се приложи пълното усилие върху лостчето.

По отношение на оборудването, дори базовата версия на Vitara идва с почти пълен набор системи за активна безопасност и асистиране на управлението, в това число спирачен асистент с функция за разпознаване на автомобили, пешеходци, мотористи и велосипедисти, разчитане на пътните знаци, система за следване на пътното платно, адаптивен круз контрол, предна и задна камера, автоматични фарове и чистачки, система за подпомагане на потеглянето по наклон, система за безключов достъп до интериора и стартиране на двигателя с бутон, безжична синхронизация на мобилен телефон чрез Apple Car Play и Android Auto, и други.

Истинската красота на Vitara обаче се крие под предния капак. Тестовият представител бе хибридната (BOOSTERJET 48V) версия с 1.4- литров двигател със 129 конски сили, конфигуриран с емблематичната за Suzuki система за задвижване на четирите колела ALLGRIP и с 6-степенна РЪЧНА предавателна кутия. Компактен, но много динамичен и отзивчив, двигател, отлична обратна връзка със задвижващата система и потенциал за атака на почти всяко офроуд предизвикателство- БОНБОН!

Впечатляващото при Suzuki Vitara е потенциалът, който предлага колата, на фона на почти невероятният среден разход на гориво от малко над 5 литра на 100 километра при почти изцяло (90%) магистрален режим на движение. Основен фактор тук е теглото й, което е под 1300 килограма. Най-леката модификация на Vitara- 1.4 BOOSTERJET 48V 2WD, е едва 1180 килограма, а най-тежката- 1.5 DUALJET FULL HYBRID (116 конски сили) със система ALLGRIP и 6-степенна автоматична трансмисия, която е оборудвана с по-голяма батерия, позволяваща движение в чист електрически режим при потегляне и при равномерни скорости, е 1347 килограма.

Освен просторен и светъл интериор, Vitara предлага и адекватно товарно пространство, като в зависимост от конфигурацията на седалките, задните от които са делими, е наличен полезен обем от 362 до 1119 литра.

 

Източник: auto-press.net