ИПИ: 10% от зрелостниците - с резултат под "среден 3" на матурата по БЕЛ
Секция: Наука
13 Септември 2025 14:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ИПИ: 10% от зрелостниците - с резултат под "среден 3" на матурата по БЕЛ

/КРОСС/ Ново изследване на Института за пазарна икономика показва, че 10% от зрелостниците постигат резултат под "среден 3" на матурата по български език и литература.

Анализът използва данни за последните три години, от които става ясно, че за около 22% от училищата в страната проблемът е системен.

Зрелостниците от повече от 200 училища в страната за трета поред година постигат среден резултат под 3.00 на Държавния изпит по български език и литература, а в близо 20 училища всички зрелостници получават кръгли двойки.

Анализът проследява и представянето на същите училища две години по-рано, когато тези ученици са били в 10 клас. Тогава резултатите им на Националното външно оценяване също са много ниски. В нито едно от 20-те най-големи слаби училища средният резултат не надхвърля една трета от максималния брой точки, посочи през БНР Зорница Славова от Института за пазарна икономика:

"Учениците не ходят на училище. Те имат огромния проблем, че не могат да пишат и да четат, тоест нямат базовата грамотност. В 12 клас, ако не можеш да пишеш и да четеш, няма как, дори да имаш някакви познания, да го покажеш".

Училища с неграмотни ученици има не само в малките и отдалечени населени места, но и в София, и в други големи градове, а неграмотността не е само сред малцинствените групи, отбеляза Славова:

"Доста голяма част са, и в средни училища, не всички са професионални, повечето са професионални. Между другото, много е показателно, че от 11 професионални училища, за които няма нито един кандидат за директор, 9 са такива училища - със слаби резултати. Никой не иска да е директор".

Експертите предлагат:

"Въвеждане на повече гъвкавост и консултации по български. Ако имаме задължително присъствие и индивидуална работа с учениците, а не работа само по държавните образователни стандарти, само по тази програма и всеки час какво трябва да се вземе, това би елиминирало поне половината от тези случаи".