/КРОСС/ С над 90 000 асансьора България е втора в света по асансьори на глава от населението. Повечето от тях обаче са на повече от 40 години и често по-стари от хората, които ги ползват.
„Има асансьори от 30-та, 40-та и са в състояние, в което не трябва да се движат. Там е на принципа „нали работи, какъв е проблемът?", казва бившият асансьорен техник Николай Ваклинов.
Като асансьорен техник до 2008 година Николай Ваклинов е чувал тези думи безброй пъти. Днес обаче е инвалид след трудов инцидент.
„2008 година правих асансьори като стана инцидент по време на работа. Една машина падна върху мен. Истината е, че съм се возил в асансьори, в които като знам за какво става въпрос, съм изпитвал ужас", споделя той.
Според данни на Българската асансьорна асоциация страната ни е на второ място в света по брой асансьори на глава от населението. Бройката е над 90 000.
Николай Маринков, главен секретар на Българската асансьорна асоциация, споделя, че имаме най-опасните асансьори. Всеки от тях подлежи на годишен технически преглед. Но не от държавата, а от квалифициран частен инспектор.
Инж. Христо Таков, говорител на Българската асансьорна асоциация, смята, че асансьорите са като колите. "Те трябва да минават ежегодно технически преглед".
Най-отгоре има стикери, които показват кога са проверени и кога е следващата проверка. "Всичко е формално, за съжаление. Ние имаме информация от десетилетия назад за масови практики да не се правят тези инспекции. Носят се документите на инспектора, в някакво кафене или в офиса той ги подписва, подпечатва", коментира Маринков.
„На принципа „Асансьорът върви ли? - Върви". Слагаме печата и продължаваме нататък", казва бившият асансьорен техник.
Въпреки това към Главна дирекция инспекция за държавен технически надзор, официални сигнали за нарушения няма.
„Всеки техник, със своя подпис и печат, носи съдебна отговорност", казва Григор Къшов, директор на Главна дирекция инспекция за държавен технически надзор към ДАМТН. По думите му всяка година има отнети лицензи и отнети удостоверения. Асансьорите си намират друга поддръжка, а хората се преориентират.
От началото на годината 55 асансьора в София и Бургас са спрени от експлоатация. Констатирани са две аварии. Едната е само с материални щети. "И една с пострадал човек, поради това, че се е евакуирал сам от асансьора, затова призовавам всички - не излизайте самички от асансьора, нека дойде техник и да ви извади", казва Къшов.
„В 95% от тези асансьори тази вратичка се отваря и човекът има достъп, но е много опасно, защото трябват определени познания", коментира Таков.
При авария трябва да подадете сигнал на телефонния номер, който по закон трябва да е залепен в кабината или да натиснете жълтото копче, която ще ви свърже с техническата фирма. "Ако няма връзка, това е наказуемо, ако не си вдигат телефоните от стикера и това е наказуемо, ако се забавят повече от час, то това също е наказуемо", споделя Маринков.
Но бившият асансьорен техник казва, че справедливото обезщетение е рядкост. „Стана 2008, делата започнаха 2009, сега сме 2025 и обезщетението, което е в много по-малък размер, си го получих преди 3 месеца. Почти 16 години, защото бяха няколко човека с няколко адвоката, които все липсваха и бяха заети на първа инстанция".
И докато той чака повече от 17 години за окончателно решение по своя случай, през това време европейските изисквания за безопасност все още не са напълно приложени у нас.
„Ние тук, европейска държава почти 20 години, не можем да решим нещо елементарно", смята Маринков.
„Един асансьорен производител не му е дал срок на годност. Не може ние да кажем, държавата да каже: от утре всички асансьори да бъдат нови, все едно да кажем: от утре всички шофьори да карат нови коли. Няма да ви хареса, нали?", попита Къшов.
„За времето си това може да е било окей, но след някаква експлоатация от дълги години със сигурност това не е безопасно за хората", коментира Ваклинов.
Нова телевизия, „Събуди се"