Трети ден от кибератаката: Европейските летища продължават да се сблъскват със закъснения и отменени полети
Секция: Коментари
22 Септември 2025 12:34
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Трети ден от кибератаката: Европейските летища продължават да се сблъскват със закъснения и отменени полети

/КРОСС/ Трети ден от кибератаката, която блокира няколко големи европейски летища, а последствията продължават. Пътници на "Хийтроу", Брюксел, Берлин и други засегнати летища все още се сблъскват със закъснения и отменени полети, след като софтуерът за чекиране бе ударен от кибератаката.

Експертът обясни, че българското летище не ползва засегнатия софтуер и няма този проблем

Трети ден от кибератаката, която блокира няколко големи европейски летища, а последствията продължават. Пътници на "Хийтроу", Брюксел, Берлин и други засегнати летища все още се сблъскват със закъснения и отменени полети, след като софтуерът за чекиране бе ударен от кибератаката.

Летищата призовават пътниците да проверяват статуса на полетите си и да пристигат с точен тайминг. Засега остава въпросът колко време ще е нужно за пълното възстановяване на нормалната работа на системите.

Авиоекспертът Тодор Иванджиков обясни, че различните летища използват различни софтуери. Кибератаката е засегнала американският Collins Aviospace. "Случвало се е преди, случи се сега, сигурно ще се случи и в бъдеще", смята той.

Експертът обясни, че българското летище не ползва същия софтуер и няма този проблем.

По думите му проблемът не засяга безопасността на полетите, а само процеса на чекиране и етикиране на багажите при последната фаза преди пътниците да се качат на борда. "Въпросът е, че дали една централизирана система, която има всичко, и е прекрасна за дадени летища, не трябва да има по-семпла бекъп система, за да не минаваме на ръчен режим, когато стане подобен проблем", коментира Иванджиков.

Той сподели, че атакуваният софтуер е Cloud базиран, докато системите за управление на полета не са, за да бъдат максимално обезопасени. "В тях не може да се проникне. Смятам, че специално за воденето на полета там е максимално обезопасено и не би трябвало да се получи такъв проблем".

"Разследването е започнало. Няма индикация кой, или поне публично не е обявено, дали някой иска откуп, или иска да създаде хаос по летищата, за да покаже сила", обясни експертът.