Директорът на столичното 107-о ОУ "Хан Крум": Забраната на телефони в час вдига успеха с една единица
Секция: Интервюта
23 Септември 2025 12:43
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Директорът на столичното 107-о ОУ "Хан Крум": Забраната на телефони в час вдига успеха с една единица Интервю за предаването "Здравей, България" по Нова телевизия

/КРОСС/ Пълното ограничаване на мобилните телефони в час не е просто мярка срещу разсейването, а пряк път към по-високи оценки. Това заяви директорът на столичното 107-о ОУ "Хан Крум" Данко Калапиш в студиото на "Здравей, България", като разкри, че опитът в неговото училище показва категоричен резултат - успехът на учениците скача с цяла единица. 

Според Калапиш проблемът с дисциплината и вниманието е пряко свързан с устройствата в ръцете на децата. Въпреки че в много класни стаи има органайзери за събиране на телефоните, често това е само временна мярка. „Миналата година се наложи да съберем на цели два класа изцяло мобилните устройства. Сутрин ги оставят и когато приключат часовете, си ги получават", разказва директорът и добавя, че ефектът е бил огромен. Той обаче признава, че пълна забрана е трудна, тъй като родителите държат да имат връзка с децата си.

►Иновативно решение и европейският пример

Като възможен компромис Калапиш посочва иновативно решение, прилагано в Европа - съхранение на телефоните в специални запечатани пликове с магнит, които ученикът носи със себе си, но не може да отвори до края на часовете. „Давам си сметка, че ако това е въведено в нашето училище, ще решим проблема си", коментира той. Директорът допълва, че в почти цяла Европа учениците посещават учебните заведения без телефони, което е доказана работеща практика.

►Тревожните последици от зависимостта

Нуждата от подобни мерки е продиктувана от все по-видимата екранна зависимост. Калапиш предупреждава, че отнемането на устройствата води до абстинентно състояние при децата, което „да не се заблуждаваме, никак не е леко". Освен на успеха, зависимостта влияе пагубно и на социалните умения.