Тодор Иванджиков: Заглушаването на GPS сигнали край Калининград е очаквано и не застрашава полетите
Секция: Коментари
25 Септември 2025 11:53
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Тодор Иванджиков: Заглушаването на GPS сигнали край Калининград е очаквано и не застрашава полетите

/КРОСС/ Авиационният експерт Тодор Иванджиков коментира последния случай на смущения в GPS сигнала на испански правителствен самолет, на борда на който е пътувал министърът на отбраната.

По думите му подобни ситуации не са инциденти, а част от предвидими зони на заглушаване, особено в близост до военни действия. „В района на Калининград от известно време има активни системи за заглушаване, за да се предотвратят атаки с дронове. Пилотите и авиокомпаниите са предварително предупредени и не разчитат единствено на GPS навигация", обясни Иванджиков в ефира на „Твоят ден".

Експертът подчерта, че фактът, че на борда е бил министър на отбраната, прави случая по-деликатен, но не и опасен. „В такива ситуации екипажите преминават на други видове навигация. Няма риск за безопасността на полета", увери той.

Иванджиков обърна внимание и на зачестилите инциденти с дронове над Полша, Румъния, Дания и Норвегия, при които дори се стигна до временно затваряне на летища. Според него решението на НАТО да изгради анти-дрон система е логично, но трябва да се направи внимателно. „Не можем да си представим нещо като буквална стена, защото така бихме застрашили не само дроновете, но и други транспортни средства, включително самолети и кораби, които използват GPS", каза експертът.

Специалистът обясни, че има различни технологии - едни блокират GPS сигналите на дроновете, други ги прихващат и позволяват да се локализира операторът им. „Има и дронове, които летят без GPS и се ориентират по предварително заредени данни - те са по-трудни за спиране", добави Иванджиков.

Иванджиков увери, че дори изграждането на анти-дрон система не би трябвало да застраши пътническата авиация. „Съвременните самолети имат алтернативни системи за навигация - инерциални системи, ADS-B. Много по-стари самолети изобщо не използват GPS и кацат без проблеми. Вероятността да бъдат засегнати пътническите полети е минимална", каза той.