Българска хотелска асоциация: Силен летен сезон и ясни послания за подобряване на конкурентоспособността
Секция: Туризъм
02 Октомври 2025 21:04
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Българска хотелска асоциация: Силен летен сезон и ясни послания за подобряване на конкурентоспособността

/КРОСС/ Българска хотелска асоциация проведе анкетно проучване сред нашите членове, за да обобщим резултатите от летен сезон 2025 и да очертаем основните приоритети за развитие на сектора.

Проучването показва, че визовата политика е сред най-чувствителните теми. Огромното мнозинство от хотелиерите определят режима за работници от трети страни като неефективен, сложен и бавен. В същото време около половината от анкетираните смятат, че облекчаването на визовия режим за туристи от Турция би довело до значителен ръст на пазара, а още близо 40% очакват положителен ефект при допълнителни подобрения. 

Свързаността с ключови пазари е друг важен акцент. Над две трети от участниците оценяват усилията за стимулиране на чартърните полети към Черноморието като недостатъчни, докато останалите ги смятат за задоволителни, но с нужда от повече развитие.

Когато говорим за поддръжката на курортите, около 60% от анкетираните дават оценка „задоволително", но с отбелязани проблеми, докато приблизително 40% посочват, че организацията е недостатъчна и има нужда от подобрения.

Темата за кадрите остава водещо предизвикателство. Около половината от нашите членове изтъкват недостига на квалифициран персонал като основен проблем. Високото текучество и затрудненията при наемане на чужденци са посочени от още значителна част от анкетираните, а по-малък дял поставят акцент върху липсата на мотивация и професионализъм.

В същото време анкетираните ясно формулират кои мерки ще повишат конкурентоспособността на България като туристическа дестинация. Почти всички настояват за подобряване на инфраструктурата, много голяма част за по-големи маркетингови бюджети, над половината за повишаване на качеството на обслужването и намаляване на административната тежест. Значителен дял подчертава нуждата от развитие на нови туристически продукти.

Нашият извод е, че летният сезон беше успешен, но успехът е постигнат въпреки редица системни предизвикателства. Секторът има силна визия за развитие и е готов да работи в партньорство с държавните институции за намиране на устойчиви решения.

„Българският туризъм разполага с потенциал, но за да го разгърнем напълно, са необходими целенасочени действия в областта на свързаността, визовата политика и кадровата осигуреност. Нашите членове ясно посочват приоритетите и вярваме, че заедно можем да осигурим още по-устойчиво развитие на сектора", заяви Управителният съвет на Българска хотелска асоциация.