Може ли реките и каналите в София да се превърнат в опасност
Секция: Коментари
07 Октомври 2025 13:52
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Може ли реките и каналите в София да се превърнат в опасност

/КРОСС/ Главният архитект на София Богдана Панайотова с коментар по темата

Темата за София, която също попада в ситуация с предупреждение за опасни валежи, коментира главният архитект на града Богдана Панайотова в ефира на Обедния информационен блок по NOVA NEWS

По думите ѝ към момента няма непосредствен риск от подобна ситуация в столицата. „По-скоро рисковете се натрупват с времето. Не се знае кога ще настъпи преломният момент, който ще доведе до сериозен проблем", заяви тя.

След като регионалният министър Иван Иванов съобщи на брифинг, че в засегнатите райони по Черноморието са одобрени подробни устройствени планове, позволяващи застрояване върху речни корита, Панайотова отговори на въпроса дали има подобни случаи и в София. Тя потвърди, че за съжаление такава тенденция се наблюдава и в столицата.

„След 2009 г., когато влиза в сила Общият устройствен план, започва масово застрояване на територии от естествената природа - ливади, пасища, дерета, естествени речни корита. При прилагането на Общия устройствен план не е използван правилният подход", коментира тя.

Архитект Панайотова допълни, че основен проблем е богатството на Софийското поле от реки и дерета, които често остават извън вниманието на законодателството. „То трудно разграничава река от градска територия, особено когато реките попадат в урбанизирани зони. Липсва конкретна регулация, както в Закона за устройство на територията, така и в Закона за опазване на околната среда, която ясно да определя допустимите отстояния от некоригирани речни корита", каза още тя.

Според нея, когато реки и дерета попадат в територии, предназначени за застрояване, те трябва да бъдат коригирани и съобразени с изискванията за безопасност и устойчиво градско развитие.