Слово извън Словото
Секция: КУЛТУРА
09 Октомври 2025 10:46
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Слово извън Словото

За изложбата „Картина извън картината" на Иван Вукадинов

/КРОСС/   Името на Иван Вукадинов дълго време беше обвито в мълчание и мистериозност. Художник, който избра уединението пред активното участие в художествения живот, той създаде около себе си легенда, а днес изложбата „Картина извън картината" в Софийската градска художествена галерия я подсилва. В пресата четем определения като „патриарх на съвременното ни изкуство", „най-големият и скъп български художник", „най-великият", „световно признат". Но колко от тези квалификации издържат на проверката на фактите? Не се ли дължат те на смесване на мит и реалност.

Историята с картината „В памет на героите": тя не е откупена от новооснованият Ватикански музей за съвременно изкуство през 70-те години, защото е оценена като „национално богатство". През 2022 г. е приета като дарение в колекцията му и от този момент е превърната в митологема. Това на пръв поглед звучи като признание от „световен мащаб", но всъщност подчертава едно: в продължение на десетилетия държавата не проявява интерес да придобие това „ценно произведение", художникът в знак на протест почти не присъства на българската сцена на изкуството, което изобщо не е критерий за творческите достойнства на неговите произведения. При Вукадинов не може да се говори за обективни пазарни цени, тъй като неговите картини не са извървели трънливия път на селекция в различни престижни колекции.

Вукадинов няма популярността на художници като Владимир Димитров-Майстора, чието име е разпознаваемо дори за хора извън изкуството. Няма и международната слава на Христо Явашев-Кристо, който променяше градски пейзажи по целия свят и влезе в историята на световното изкуство, на фигури като Андрей Николов, Жорж Папазов, Боян Райнов или Асен Пейков, които имат устойчиво присъствие в европейския културен контекст. Той не се ползва и с популярността и устойчивия интерес към произведенията на негови съвременници като Димитър Казаков-Нерон, Атанас Яранов-Шаро, Енчо Пиронков, Генко Генков, Светлин Русев, Георги Божилов-Слона, Димитър Буюклийски, Емил Стойчев.

Разбира се това не омаловажава личния стил на Вукадинов. Но е нужно да видим ясно границите между митологията и реалността, защото той създава една живопис между знак и мълчание. Това е живопис, която стои на границата между видимото и абстракцията. Така Вукадинов остава различен - камерно име, създало свой свят от символи, но не и разпознаваемо лице на българското изкуство извън тесния кръг на специалистите.

Въпросът е: дали тези качества са достатъчни, за да говорим за „патриарх на българското изкуство", както можем да говорим за Иван Вазов като „патриарх на българската литература"? Или по-скоро виждаме художник със силен, но ограничен по влияние стил, чиято популярност сега се усилва от митологията на мълчанието и от очакваните пазарни рекорди?

Между признание и преувеличение Иван Вукадинов със сигурност е значим автор. Но да го наричаме „най-великия" означава да пренебрегнем цялата сложна и пъстра картина на българското изкуство.

Днес шепа „колекционери" се мъчат да постигнат спекулативно рекордни цени за картините на Вукадинов, а легендата за него се разказва с нова сила. Но остава въпросът - дали тази популярност е плод на уникални художествени качества или на митологията, създадена около отсъствието му?

 

Автор: Диана Каменова
Изкуствовед, Арт мениджър