Как фаровете се борят с още един проблем за шофьора
Секция: Автомобили
11 Октомври 2025 16:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Как фаровете се борят с още един проблем за шофьора

/КРОСС/ Всички сме забелязали, че модерните LED и ксенонови фарове изглеждат изключително ярки и стабилни. Но в някои автомобили, особено тези, оборудвани с усъвършенствани системи за сигурност, светлината всъщност трепти или променя интензитета си с изключително висока честота, която е невидима за човешкото око.

Тази функция е известна като "микро-трептене" или "честотна модулация" и има неочаквана цел: да предотвратява умората и заспиването на водача по време на дълги нощни пътувания.

Човешкото око и мозък са изключително чувствителни към монотонност. Когато шофираме дълго време през нощта по прав път, постоянното, непроменящо се осветление може да доведе до състояние на хипноза на пътя - когато мозъкът се „изключва" поради липса на визуални стимули.

За да се пребори с това, някои инженери са разработили системи, които леко модулират (променят) интензитета на фаровете с честота, която е над прага на възприятие на човешкото око (обикновено над 100 Hz). Това означава, че светлината технически трепти, но за нас изглежда като постоянна светлина.

Тази едва доловима промяна в светлинния поток служи като микро-стимул за ретината. Тя поддържа мозъка леко по-ангажиран и бдителен, без да разсейва водача. Целта не е да се събуди заспал човек, а да се забави настъпването на умората, преди да стане опасно.

Има и друга, по-техническа причина за тази модулация - съвместимост с камерите. Съвременните автомобили разчитат на видеокамери за разпознаване на пътни знаци, поддържане на лентата и управление на адаптивния круиз контрол. Тези камери имат собствена честота на кадрите.

Чрез модулиране на светлината, производителите гарантират, че светлинният сигнал на фаровете е винаги видим и правилно интерпретиран от сензорите на автомобила, независимо от честотата на снимане на камерата. Това е особено важно, когато автомобилът "чете" пътни знаци, които сами по себе си могат да отразяват светлината по начин, който създава оптични илюзии.

По този начин, функцията за "микро-трептене" е инженерен трик, който работи едновременно на две нива: поддържа шофьора по-безопасен, като се бори с монотонността, и подобрява работата на интелигентните системи за подпомагане на шофирането.