Министър Вълчев: Голям проблем е демотивацията на учениците да изучават математика и природни науки
Секция: БЪЛГАРИЯ
12 Октомври 2025 18:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Министър Вълчев: Голям проблем е демотивацията на учениците да изучават математика и природни науки

/КРОСС/ Предстоят инвестиции в инфраструктурата на мрежата от школите в страната, каза днес министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред участниците в дискусионния панел "Технологична трансформация на българското образование: базови умения, развитие на таланти и професии на бъдещето" в рамките на Годишната среща на местните власти в Албена, организирана от Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ).

Министър Вълчев подчерта, че школите имат специално място в подготовката на децата по математика и природни науки, но те се нуждаят от подкрепа, защото остават без учители. 

Големият проблем в подготовката по математика е прогимназиалният етап, допълни Вълчев. Като проблем той посочи липсата на учители и подчерта, че трябва да се инвестира в професионалната квалификация на такива кадри.

Пред кметовете на общини той подчерта, че се изгражда мрежа от училища със засилено изучаване на математика в страната. Освен това най-вероятно ще се стигне и до задължителни матури по този предмет, но предстоят разговори дали ще бъдат за всички, или само за учениците от този тип паралелки и гимназии.

Страната има нужда от технологични индустрии, които да дърпат напред, но за целта трябва имаме подготвени деца и гимназии, в които да учат, изтъкна министърът. По думите на Вълчев е важно да се търси и подкрепата на университетите и бизнеса. 

Голям проблем е демотивацията на учениците да изучават математика и природни науки, коментира още министърът. Според него една от причините е "препускането" по материала, което кара младите хора да се самоизключват. Екраните също демотивират, посочи още Вълчев и подчерта, че обществото няма нужда от ползватели на устройства, а от създатели на такива. 

Министърът допълни, че родителите трябва да разберат, че езиковите паралелки не са най-доброто за децата, макар че и хуманитарната основа също е важна за младите хора. По думите му проблем пред системата е наличието на голям процент деца, които имат трудности в училище, защото не владеят български език. Вълчев посочи, че това е причината в предложението за промени в законодателството да е залегнала езиковата интеграция.

Министерството на образованието и науката (МОН) предлага и ежегодна оценка на труда на директорите на училищата, като слабите резултати да са основание за освобождаване, каза още Вълчев. Той подчерта, че мандатността е нещо хубаво, но ръководителите на училищата трябва да се грижат докато са на поста за качеството и иновативността на обучението. Така че трябва да има механизми да се носи отговорност за постигнатите резултати, каза министърът. 

Министерството на образованието и науката и Националното сдружение на общините в Република България ще си сътрудничат за развитие на технологичното и природоматематическото образование - меморандум за това беше подписан днес на форума в Албена от просветния министър Красимир Вълчев и председателят на Управителния съвет на НСОРБ и кмет на Велико Търново Даниел Панов.